We made it! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Rob en Anne - WaarBenJij.nu We made it! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Rob en Anne - WaarBenJij.nu

We made it!

Door: Rob en Anne

Blijf op de hoogte en volg Rob en Anne

05 Mei 2012 | Zuid-Afrika, Pretoria

Goede avond allemaal! Hoe gaat het daar in Nederland? We lezen net op nu.nl dat het vandaag de koudste Bevrijdingsdag sinds 1991 is geweest, wat erg voor jullie. Nou, hier op het zuidelijk halfrond hebben we die kou gisteren gehad. Zal wel overgewaaid zijn naar Europa nu, want vandaag scheen de zon weer volop. We hadden vandaag dan ook wel wat zonneschijn verdiend vonden we zelf: om precies 14:00uur stonden we namelijk op het meest zuidelijke stukje vasteland van Afrika. Nu is dat stukje land op zich niet meer bijzonder dan een duinheuvel op Texel, maar de tocht ernaar toe was wel behoorlijk boeiend. Het is ons dus gelukt om de route van Nederland naar Cape L’Agulhas compleet over land (en een stukje zee) af te leggen! Wij vonden het wel een prestatie en hebben er een heerlijke kop koffie op gedronken……. In het meest zuidelijke cafeetje van Afrika…….
Voordat we deze mijlpaal hebben bereikt, hebben we ons de afgelopen week tegoed gedaan aan al het moois wat Kaapstad te bieden heeft. Vanuit Namibië hebben we een rechtstreekse bus genomen, 1500 kilometer rechtstreeks naar Cape Town. We hadden een comfortabele bus en leuk gezelschap en voordat we het wisten reden we deze metropool binnen. Welkom in “het andere Afrika”! Ondanks dat we deze stad al eerder hadden bezocht, hebben we ons een week goed weten te vermaken met lekker eten, slenteren, lekker koffie drinken, museumpje bezoeken, lekker gebak eten, pinguïns onder de auto zoeken & lekkere wijntjes drinken. Cape Town was ook de stad waar we het openbaar vervoer achter ons hebben gelaten. We hebben nog één dag met de trein gereisd om het af te leren; maar nu hebben we sinds een paar dagen een auto en zijn we aan onze road-trip richting Johannesburg begonnen. Met onze bolide, een Chevrolet Spark Light, gaan we de komende maand hopelijk nog veel lol beleven. Na een half uurtje was het namelijk al lachen geblazen, want we dachten dat hij al was gestolen. Blijkt dat autootje zo klein te zijn dat je hem gewoon niet ziet op een parkeerplaats. Hij valt volledig weg achter andere auto’s ;)
Maar het spreekwoord “It’s not the size that matters” is volledig van toepassing op ons voertuig, want hij rijdt als het zonnetje. Via de Cape Peninsula zijn we naar de wijnregio van Zuid Afrika gereden om ons te goed te doen aan de nodige druivensapjes. We hebben ons racemonster even geparkeerd en zijn mee geweest op een wijntoer, waarbij we de nodige wijntjes & kaasjes hebben mogen proeven op verschillende prachtige boerderijen. Ook tijdens deze toer hebben we ons een aantal keer afgevraagd of we in Afrika waren of ergens in een agrarisch gebied in Noord Frankrijk. Goed georganiseerde bedrijven, prachtige gebouwen en een Europese sfeer. Maar ook dit is Afrika, in al haar veelzijdigheid. Na de wijn kon het bier natuurlijk niet achterblijven, dus gisteren ook even een proeverij gedaan bij een lokale bierbrouwerij. Volledig verzadigd zijn we dus vandaag aangekomen op de meest zuidelijke punt van Afrika. Van hieruit gaat het weer langzaamaan noordwaarts…….
Wij gaan nog een maand genieten van Zuid Afrika (en onze auto) en zien jullie allemaal volgende maand weer. Fijn weekend!

Liefs, Anne & Rob

• 05 Mei 2012 - 20:44

Tamara:

Jeeh!!M

• 05 Mei 2012 - 20:57

Dina Van Doesburg:

Petje af! Dat zal wel afkicken worden over een maand... Maar eerst nog maar even genieten!

• 05 Mei 2012 - 21:16

Maja Van Vice Versa:

Wat leuk om iets van jullie te horen, gestrande lifters! Wij hebben inderdaad een fantastische reis achter de rug, beetje korter als die van jullie (jaloers, jaloers....) ( maar onze tijd komtnog wel!) en we hebben veel plezier gehad samen, maar datheb je kunnen lezen. Op 18 mei verzorgt Kassie in Venray een presentatie over reizen door Afrika in het algemeen en de reizen van. OAD in het bijzonder.dat wordt dus een reunie want iedereen is er dan bij!! Echt. Leuk!
    Jullie nog heel veel plezier en geniet ervan. Ditpakken zejullie nooit meer af!

• 05 Mei 2012 - 21:25

Niels W:

Zo, die sushi ziet er even knetter lekker uit zeg! :) Geniet ze nog daar en tot in juni ergens!

Ciao!

• 05 Mei 2012 - 21:56

Clarisse:

Ha die Rob,
    kijk, da's nu een reisverslag naar mijn hart! Eindelijk ben je nu écjt je best aan het doen om aan de wijn te geraken! Wijntje proeven hier, wijntje proeven daar! Nu moet het toch goed komen? Al begin ik wel een klein beetje te twijfelen als ik Anne op de foto zie staan met een lekker wijntje en jij dan weer achter een paar pullen bier.... Komt het dan nog steeds niet goed??? Geweldig dat jullie je doel hebben bereikt en nog heerlijk kunnen genieten van een maand 'echt vakantie' vieren in Zuid-Afrika. Geniet nog volop voordat je weer terugkeert naar ons kikkerlandje! Ik heb vandaag mijn laatste werkzaamheden afgerond en ben nu echt met verlof! Dus het vakntie-vieren doen we nu 'samen'! Heel veel groetjes Clarisse

• 05 Mei 2012 - 23:22

Erik:

Fantastisch! Gefeliciteerd en geniet nou maar van de luxe van een auto(otje) :-)

• 06 Mei 2012 - 03:10

Twan:

Op welke foto staat jullie racemonster? Hij is dus echt zo klein dat ie wegvalt! ;)

Roadtripze nog!

• 06 Mei 2012 - 07:28

Mirjam:

Super!
    Geniet er nog van!
    En ga misschien eens langs 'Coffee bay', heel leuk klein dorpje waar veel reizigers naar toe gaan. Of tenminste...dat was zo 6 jaar geleden :)
    xx

• 06 Mei 2012 - 12:35

Dorien:

Gefeliciteerd! Ik vind het geweldig hoe jullie dit allemaal gedaan hebben. Al afspraken gemaakt met een uitgever? En dan gewoon weer bij ons terugkomen, hè, rob?!
    Geniet nog lekker deze maand!
    Groetjes, dorien

• 06 Mei 2012 - 15:25

Joost En Marloes:

Vet, jullie zijn er!!! Wat een topprestatie!
    Proficiat!!!

Grappig, een chevrolet Spark hebben wij ook ooit gehuurd in Portugal. Fijn wagentje ja!

We kijken er naar uit om jullie verhalen nog eens live van jullie te horen zodra deze laatste maand voorbij is!

• 07 Mei 2012 - 07:34

Willeke:

Hoi Rob en Anne,

Tjonge zeg, komen jullie over een maand alweer terug! Dat gaat snel.
    Jullie zien er goed uit op de foto's en wat jullie hebben meegemaakt dat is onbeschrijfelijk. Een ervaring waar jullie je hele leven aan terug kunnen denken. En het mooie is, het is nog niet afgelopen. Geniet van de laatste weken!!!!
    Hier in Almere is nog niets verandert hoor! Rosalien en ik hebben het hier prima naar onze zin. Voor mij was het leuk om weer meer collegae te zien, iedere dag. En met Annemieke en Dorien is het natuurlijk ook gezellig!

We gaan vandaag weer hard aan de slag na een weekje vakantie. Annemieke is naar de Ardennen geweest en ik naar de Eifel. Rosalien en Dorien zijn in ons kikkerlandje gebleven. Wij hebben ook mooie natuur gezien, maar natuurlijk hele andere als jullie! Eisenhohlen kennen ze natuurlijk niet in Africa!

Groeten van Willeke

• 07 Mei 2012 - 08:48

Esther:

Wauw! Echt supergaaf watvoor reis jullie hebben afgelegd!! Hebben jullie wel zin om terug te gaan? Nou geniet nog eerst maar even verder!
    Groetjes Esther

• 07 Mei 2012 - 19:06

Tineke:

Hoi Rob en Anne,

Fijn dat jullie nu weer wat Europese sferen proeven zodat jullie langzaamaan kunnen gaan schakelen om weer te wennen aan Nederland.
    Maar ach als je iets leert op zo'n reis dan is het wel jezelf aan te passen en dat lukt jullie in Nederland ook zeker weer.
    Nog heel veel plezier de komende maand, geniet er nog van....een heel goeie reis terug!!!

groetjes, Tineke

• 07 Mei 2012 - 20:46

Vera:

Ha Rob en Anne,

Passen jullie backpacks wel in de auto? Toch ook wel een hele luxe om zelf een auto te rijden. Zijn jullie inmiddels al bij de struisvogels in Oudshoorn beland?

Geniet nog even van jullie reis door Zuid-Afrika! Ik moet zeggen dat ik het ook wel leuk vind om jullie straks weer in Nederland te zien.

x Vera

• 08 Mei 2012 - 18:46

Joyce:

Goed hoor! Wat ziet het er allemaal prachtig uit! Niet stiekem daarnaartoe emigreren he, roberto?!!

• 14 Juni 2012 - 11:09

Corine Kleijer:

Hoi hoi,

ik kwam net je mail tegen voordat je hier weg ging. dus ik dacht laat ik meteen kijken en reageren! wat een verhaal joh, wat een belevenis, geweldig!! geniet lekker samen verder!
    wie weet ga ik hier nog een keer kijken wat je allemaal beleefd!
    Hier hebben we net een kater vanwege wedsrtijd Ned. duitsland haha!
    En omdat luciel ons gaat verlaten!!
    Nou groetjes ook van rabia en wendela!! Weet je nog wie ik ben...collega Arkemeijde!!