Heiliger dan heilig - Reisverslag uit Khajuraho, India van Rob en Anne - WaarBenJij.nu Heiliger dan heilig - Reisverslag uit Khajuraho, India van Rob en Anne - WaarBenJij.nu

Heiliger dan heilig

Door: Rob & Anne

Blijf op de hoogte en volg Rob en Anne

02 Augustus 2008 | India, Khajuraho

Goede avond allemaal,

Hoe gaat het met jullie? Allemaal aan het genieten van de zonnige temperaturen en tropische buien in Nederland? (BBC world)
Wij zouden momenteel hier in India ook te maken hebben met een monsoon, maar op een of ander manier weten we die te ontlopen. Dus we hebben eigenlijk nog weinig regen gehad; wel lekker zweterig en heet weer.....
Maar verder niets te klagen en we genieten volop van alle bijzondere dingen die India ons te bieden heeft. Afgelopen weekende zijn we dus met Sumit nog een dagje naar Kolkata geweest om afscheid te nemen en kennis te maken met een miljoenenstad.En die miljoenen hebben we geweten; er zijn dus niet alleen miljoenen mensen, maar ook miljoenen stinkende, rokende, oude & versleten auto's, taxi's en Tuk-Tuks. Goed voor de nodige smog kunnen we jullie vertellen. Volgens wetenschappelijk onderzoek hebben we in deze ene dag Kolkata 30 sigaretten gerookt......
Maar verder hebben er er ook lekker gegeten en rondgewandeld door de paleistuinen van het paleis van Koningin Elizabeth. Erg mooi paleis dat, in contrast met vele andere gebouwen, wel goed wordt onderhouden.
Daarna is Sumit op de trein terug gesprongen naar zijn huis en hebben wij de nachttrein genomen naar Varanasi, de meest heilige plaats aan de Ganges. En zodra we de trein uitstapten, bleek wat een toevluchtsoord dit is. Van overal komen mensen hiernaartoe om zich onder te dompelen in de meest helige rivier van India.Vroeg in de ochtend is het dan ook echt dringen geblazen voor een plekje in het water. Hindu's geloven dat de Ganges goddelijk is en voeren daarom dit ritueel iedere ochtend 5 keer uit! Ze moeten op vijf verschillende plaatsen in Varanasi trappen afdalen en kopje onder in het water; daarna moeten ze bidden en een slok nemen van dit water. Volgens bronnen (en ook onze eigen ogen) is het water nu niet bepaald schoon, maar dat schijnt ze niet te deren. Het krioelt er namelijk van de bacterien, veroorzaakt door vervuiling, ontlasting, schoonmaakmiddelen en as (!!) van alle mensen die aan de goden worden overgedragen.

Ja, jullie lezen het goed. Dagelijks wordt de as van duizenden mensen uitgestrooid in de Ganges; en in Varanasi kun je dit "spectakel" aanschouwen. Eerst wordt een overledene voor de laatste maal ondergedompeld in het water; dan volgen er allerlei familierituelen en vervolgens worden ze op de brandstapel gecremeerd (ook Live te volgen in Varanasi) en uitgestrooid in de Ganges. Zo hopen ze dat een overledene wordt geaccepteerd door de goden......
Na deze zeer indrukwekkende en overweldigende dagen in Varanasi, zitten we momenteel in Khajuraho. Een plaats in de buurt van Agra (van de Taj Mahal) waar nog een heel complex aan temples overeind staat. Deze gaan we morgen eens op ons dooie akkertje bekijken; je moet ook niet hard lopen, want je zweet hier de pan uit.

Dus we gaan nu douchen....

Toi toi en tot laters,
Anne en Rob

• 02 Augustus 2008 - 14:50

Rob En Anne:

Ps: We hebben al de hele periode problemen met onze telefoons. We hebben een Indiase simkaart gekocht, maar tot nu toe bagger. Ook onze nederlandse nummers zijn niet altijd bruikbaar. Dus sorry als we smsjes/ belletjes niet hebben beantwoord. Hopelijk wordt het beter...

xxx ons

• 02 Augustus 2008 - 21:27

Susan:

Ik ben weer terug uit Vietnam! Azië is leuk he! Geniet van jullie reis en relax bij deze temperaturen! Groetjes Susan