Ali Baba en de veertig rovers - Reisverslag uit Jaisalmer, India van Rob en Anne - WaarBenJij.nu Ali Baba en de veertig rovers - Reisverslag uit Jaisalmer, India van Rob en Anne - WaarBenJij.nu

Ali Baba en de veertig rovers

Door: Rob & Anne

Blijf op de hoogte en volg Rob en Anne

14 Augustus 2008 | India, Jaisalmer

Hallo allemaal,

Helaas hebben we niet vaker tijd om de site up- to- date te houden, maar bij deze dan toch weer een verhaaltje vanuit zweterig India.....

We hebben van de week een van de zeven wereldwonderen mogen aanschouwen; De Taj Mahal!! Een enorme moskee, compleet vervaardigd uit marmer en daardoor maagdelijk blinkend in de zon. Shah Jahan, keizer van het Mongolrijk, heeft deze moskee laten bouwen ter nagedachtenis aan een van zijn (veertien) vrouwen. Hij staat prachtig mooi aan de oevers van een rivier, omgeven door een schitterende tuin. In het begin zie je niets (je staat dan op en binnenplaats), maar zodra je een poort doorloopt, doemt het enorme witte gebouw voor je op. Erg indrukwekkend en zeker de moeite waard.....

Na dit wonder zijn we eem nieuwe sprookjeswereld ingetrokken. We zitten namelijk momenteel in de provincie Rajasthan, in het Noordwesten van India. We zijn prachtige forten, paleizen, tempeltjes, Haveli's (oude handelshuizen), marktpleintjes en bazaars tegengekomen. De paleizen zijn echt te vergelijken met de Fata Morgana in de efteling en de dorpjes & stadjes in deze provincie zijn nog echt authentiek middeleeuws. Op straat zie je koeien, geitjes, olifanten, paard en wagens, honden en kamelen elkaar kruisen. Echt geweldig om hier in de steegjes te slenteren en op de markt een tros bananen of lekkere kruiden te kopen. Heerlijke geuren (olieen, eten, kruiden, specerijen en wierook) wordt afgewisseld met stront en pis (van de dieren, maar ook in de open riolering). Het is dus nog echt zoals in de middeleeuwen....

Nu zitten we in de uiterste westen van Radjasthan, op de grens met Pakistan. We zitten hier IN het oude fort van Jaisalmer en het leven gaat hier traag aan de mensen voorbij. We hebben gisteren en vandaag een kamelentocht gemaakt door de woestijn. Zodra je Jaisalmer uitrijdt, zit je namelijk midden in de Thar Woestijn. Gistermiddag hebben we onze kamelen beklommen en zijn we een stukje gaan wandelen in de woestijn. Gelukkig had het net ervoor geregend (regenseizoen he) en dus niet te heet. Onze gidsen, Kudu en Dudu, liepen voor de kamelen uit en wij zaten bovenop deze beesten te genieten van het uitzicht en de dorpjes in de woestijn. Anne's kameel kwam nog vast te zitten in de modder, maar gelukkig liep het allemaal goed af....
's Avonds werd er voor ons gekookt, terwijl wij in de zandduinen aan het genieten waren van de zonsondergang! Na het eten werd ons matrasje opgemaakt en hebben we de nacht doorgebracht onder de blote sterrenhemel...helemaal geweldig!! Echt supergaaf om te doen.
Vanochtend zijn we, na een ontbijtje, weer teruggehobbeld naar het startpunt. Daar stond een auto klaar om ons weer terug te brengen naar Jaisalmer. We blijven nog een dag of twee in deze sprookjeswereld alvorens we richting Delhi gaan. Of we in Delhi bljven, of nog iets anders gaan ondernemen, is nog een verrassing....
(zelfs voor ons :))

Groetjes en tot volgende week; dan zijn we namelijk weer terug in het Hollandse.

Anne en Rob

• 14 Augustus 2008 - 12:40

Loes:

Klinkt allemaal erg cool! Volgende week alweer? Dat gaat toch snel weer. Maar wel leuk hoor ;)
    kus

• 03 September 2008 - 20:41

René En Jannie:

Wat hebben jullie weer een prachtige reis gemaakt. Terwijl we ons hier bezig houden met de ontwikkelingen in Thika, lijkt de wereld van India ook zo zijn mooie kanten te hebben. Fijn dat het zo geweldig was. we zullen gauw eens bijpraten en jullie onze verhalen van Java en Bali vertellen. Lieve groet van René en Jannie