Beter één dan geen - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Rob en Anne - WaarBenJij.nu Beter één dan geen - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Rob en Anne - WaarBenJij.nu

Beter één dan geen

Door: Rob en Anne

Blijf op de hoogte en volg Rob en Anne

15 Maart 2012 | Kenia, Nairobi

Ontvangen worden door 29 enthousiaste kinderen
Weerzien met nog enthousiastere docenten, maatschappelijk werker en kok
De hele ochtend spelen, lachen en leren
Iedereen wil aandacht, wat moeilijk te verdelen is over zoveel leergierige kinderen
Dan is het tijd voor de lunch, want al dat leren maakt hongerig
Maïs, bonen en aardappelen staan op het menu
En natuurlijk eten de gasten mee, want dat is gewoon binnen de Keniaanse cultuur
Ook wanneer dit betekent dat twee kinderen dan geen eigen lepel hebben
Drama? Nee hoor, de lepel wordt gewoon gedeeld
Mary een hap , Peter een hap; dan gaat de lepel weer terug naar Mary
Dit ritueel voltooit zich zo’n veertig keer totdat beide borden leeg zijn
Zonder dat er een vervelend woord valt tussen de twee etende kinderen
En zo voedt één lepel deze middag twee hongerige monden

Deze ervaring maakt ons weer duidelijk hoe belangrijk Umoja Wetu Project is voor deze kinderen. Met beperkte middelen zorgen de medewerkers voor een veilig en gezellig klimaat waarin alle kinderen kunnen leren. Iedere kind is anders, leert anders. Maar vandaag wordt weer duidelijk dat er ruimte is voor deze verschillen binnen Umoja Wetu. Het enthousiasme van het personeel slaat over op de kinderen. Allen zijn vrolijk en zelfs tijdens de lunch wordt het alfabet geoefend. Kinderen genieten ervan om te mogen leren.
Wij hebben weer enorm genoten en deze dagen hebben ons weer gemotiveerd om ons in te blijven zetten voor dit project. We zullen binnenkort een wat uitgebreider verslag op de website (www.umojawetu.nl) plaatsen.

Met wat pijn in het hart hebben we dan ook afscheid genomen van Thika. Momenteel zijn we in Nairobi en gaan vandaag verder op weg naar Zuid- Afrika. We hebben ‘een reservering’ gemaakt voor de boot van Tanzania naar Zambia over Lake Tanganyika voor volgende week woensdag. Die dag moeten we in Kigoma zijn om aan boord te gaan. We hebben dus lekker de tijd om daarheen te reizen. Geen idee hoe internet gaat worden in Tanzania & Zambia, maar mochten jullie een tijdje niets horen: Geen bericht = goed bericht ;)

Groetjes, Anne & Rob

• 15 Maart 2012 - 07:28

Hanny Roxs:

hey Anne en Rob. Wat maken jullie toch mooie dingen mee:-) wij zijn vorige week terug gekomen uit ZA het was weer helemaal geweldig. Zou zo weer terug willen! Zijn o.a Kwazulu Natal geweest. Begrijp nu helemaal wat jullie voelen bij de mensen in dit heerlijke land. We wensen jullie nog een goede tijd toe. Gr. Albert en Hanny.

• 15 Maart 2012 - 08:37

René:

nu alweer weg? Kan me heel goed voorstellen dat afscheid nemen zwaar viel.
    In de nieuwste Umoja-nieuwsbrief een verslag van het recente bezoek van Mirjam+partner aan Thika.

groet
    René

• 15 Maart 2012 - 21:45

Carel En Nel:

Dit verhaal maakt maar weer eens duidelijk hoe belangrijk het is om jullie project Umoja Wetu te steunen. Wij doen dan ook een oproep aan iedereen om eens naar de website www.umojawetu.nl te gaan. Je leest daar alles over de mogelijkheden van sponsoring. Dit is op dit moment heel belangrijk, omdat de prijzen voor voedsel flink gestegen zijn.

Anne en Rob goede reis verder naar het zuiden. Liefsxx

• 17 Maart 2012 - 12:32

Rob En Anne :

Eigenlijk hadden we nog twee superleukefoto's. Maar helaas stamt de computer in het internetcafe uit 1935 en beschikt hij niet over de juiste software om de fot's op de site te plaatsen. En om deze software te downloaden kunnen we denk ik wel een dag uittrekken ;)
    Jullie houden ze tegoed! Fijn weekend en tot hoors.
    Groetjes, Anne en Rob

• 17 Maart 2012 - 18:18