Ki- AI!!! - Reisverslag uit Thika, Kenia van Rob en Anne - WaarBenJij.nu Ki- AI!!! - Reisverslag uit Thika, Kenia van Rob en Anne - WaarBenJij.nu

Ki- AI!!!

Door: Anne en Rob

Blijf op de hoogte en volg Rob en Anne

31 Augustus 2007 | Kenia, Thika

Zoals aangekondigd in het vorige berichtje zouden we jullie weer updaten na onze trip naar Mombasa. Aangezien we afgelopen zondag weer heelhuids terug zijn gekeerd in Thika, bij deze het beloofde verhaal...........
Ps: met we bedoelen we de 10 kinderen die mee zijn geweest (John, Patrick, Winnie, Dorcas, Peninah, Jane, Jane, Ann, Beth, Lucy), Nelson (manager van CRC), Esayas (Karateleraar), Lotte (andere Mzungu), de chauffeur en ons zelf....

Na een aantal weken van voorbereiding (o.a. regelen van vervoer, benaderen van de Nederlandse Karate Bond, boeken van een hostelletje, etc.) was het op 22 augustus tijd om ons zo’n 600km oostelijk (lees: richting Mekka, daarover dalijk meer) te gaan bewegen. Of liever gezegd laten bewegen, aangezien we een busje hadden gehuurd met chauffeur, genaamd Mbuyu (= Baobab in Kiswahili) doelende op zijn stevige postuur. We hadden Thika net goed en wel achter ons gelaten, maar nog voordat we Nairobi hadden bereikt....lekke band! Dat begon dus super en was een gunstig voorteken voor de rest van de tocht (zo’n 550 km nog te gaan). Gelukkig bleven ons andere problemen bespaard en bereikten we Mombasa rond een uurtje of 7 in de avond. We hadden 4 Tripple rooms en één Double room geboekt in een Guest House in Mobasa centrum, genaamd Tana Guest House. Maar bij aankomst bleek dat er maar 2 Double rooms vrij waren en alle Triple rooms bezet; dus na de eigenaar duidelijk te hebben gemaakt dit schandalig te vinden en een anti- promotiecampange tegen hem te gaan beginnen (dus bij deze ;)), moesten we op zoek naar iets anders voor 14 personen. Op dit soort momenten is de Lonely Planet goud waard en uiteindelijk zijn we neergestreken in een ander hotelletje in het centrum, genaamg New People’s Hotel. Erg aardig personeel, de kamers waren basic maar prima, alleen de locatie was iets minder optimaal. Daar kwamen we de volgende ochtend rond een uurtje of 4 achter, toen er schitterende teksten uit de Koran uit werden gesproken vanaf een moskee aan de overzijde van de straat. 5 minuten later was het de beurt aan de moskee naast ons en weer een kwartier later aan de moskee om de hoek. En aangezien iedere moskee na een uur zijn gebed herhaald, was het van 5 to half 6 weer feest......
Dus al met al een brakke nacht met weinig slaap, maar gelukkig maakte de zonneschijn en een goed ontbijt met Mandazi (soort zoete oliebollen), eieren en Chai (Thee met melk en veel suiker) veel goed. Na onze buikjes te hebben gevuld was het tijd om naar ‘het zwembad’, zoals de kinderen stug vol bleven houden, te gaan. In feite gingen we dus naar zee, maar die hadden ze geen van allen ooit eerder gezien, vandaar de term ‘zwembad’. We streken neer op een openbaar stand net iets boven Mombasa, heerlijk omgeven door palm- en cocosbomen. Na enige aarzeling zijn alle kinderen de zee in gegaan en we hebben ze de rest van de dag niet meer gezien.....zo heerlijk vonden ze het in het water dat ze zelfs voor de lunch geen tijd hadden. Geweldige dag en wat hebben we genoten!
’s Avonds nog lekker kip met friet gegeten en toen op tijd naar bed gegaan, want morgen was het toernooidag.....

Dag 3 van de trip stond in het teken van Karate, maar aangezien het toernooi pas om 4 uur ’s middags begon, zijn we in de ochtend nog even wat cultuur gaan opsnuiven en hebben we een rondleiding gekregen door Fort Jesus (gebouwd door de Portugezen). Erg indrukwekkend en educatief; aangezien de gids zowel Engels als Swahili sprak, hebben de kinderen ook nog wat geleerd over de geschiedenis van hun eigen land. Na een goed bord spagetti voor de energie en een uurtje rust gingen we op weg naar de locatie waar het karate- evenement zou plaatsvinden (de gymzaal van een Islamitische school). Daar aangekomen hebben we een uurtje zitten wachten (Pole.....pole) voordat de volgende deelnemers zich meldden en nog een half uurtje voordat de organisatoren van het evenement present waren. Kregen we even doodleuk te horen dat vandaag alleen de mannen naar binnen mogen, aangezien het in een Islamitische school plaatsvond. Erg lullig dus, ook voor de andere teams die een hoop meiden en vrouwelijke begeleiding bij zich hadden. Uiteindelijk hebben ze, na de nodige protesten, de locatie gewijzigd en hebben de jongens hun karate- uitvoering gedaan op de tennisbaan van het Mombasa Beach Hotel, wat overigens een heerlijke locatie was. Maar al met al (inclusief transport van de school naar de nieuwe locatie) begon het toernooi zo’n 4 uur later dan op papier gepland. ‘Onze jongens’ hadden de nodige concurrentie, maar hebben het toch gered tot aan de finales, waar ze helaas buiten de prijzen bleven. Na een goede nachtrust was het de dag erna tijd voor de meiden om hun kunsten te tonen en voor de jongens om op te treden in de final- ronden. Vanaf 10 uur waren we present in een mooie hal met houten vloer....het zou een goed voorteken zijn voor een mooie dag.....
Een uurtje of 8, prima prestaties en de nodige prijzen later, hebben we als leuke afsluiting van de trip bij de Wimpy (soort Mc Donalds) hamburgs met friet gegeten, iets wat de meeste kinderen ook nog nooit hadden gehad in hun leven (!!). Nog een laatste nachtje in ons hotelletje met gratis islamitische wekker en toen was het helaas al weer tijd om terug te keren naar Thika. Na een soepele, maar vermoeiende trip, zijn we uiteindelijk in onze eigen bedjes weer in slaap gevallen, om de volgende ochtend weer vertrouwd door de apen gewekt te worden......

Liefs en Kwaheri (tot de volgende keer),
Rob, Anne en de kinderen

Ps: we hebben een groot deel van de trip gefinancierd met (een deel van) het sponsorgeld wat we in Nederland hebben ingezameld. We hebben de kinderen hier dit verteld en ze gaven allemaal aan enorm dankbaar hiervoor te zijn. Dus namens de kinderen van CRC hier.....ALLE SPONSORS BEDANKT voor jullie bijdragen, want zonder jullie hadden we niet eens naar Mombasa gekund!!!
Ps2: voor degenen die graag willen weten hoeveel geld we hebben uitgegeven aan deze trip: we hebben zo budget mogelijk gedaan, maar wel zo dat het voor iedereen leuk bleef. De uiteindelijk kosten voor 14 personen (inclusief transport, accomodatie, eten en drinken, deelnamekosten voor de toernooi en nevenactiviteiten) voor 5 dagen zijn 45.000 Kshs, wat overeenkomt met zo’n €500,-

• 31 Augustus 2007 - 14:51

Rob En Anne:

Annelieke, je foto komt snel!!
    Janneke, je krijgt de groetjes van Kirsten.

Liefs Anne en Rob

• 31 Augustus 2007 - 15:00

Lenneke:

Wat een super reis!! En fijn dat die kinderen zo genoten hebben. Nog heel veel plezier!! kus

• 31 Augustus 2007 - 16:40

Auke:

WOOOOOWWWW!!! Aah ben echt jaloers!! Moet echt zo gaaf geweest zijn! Heel veel plezier nog en geniet nog van de paar daagjes dat de kinderen vakantie hebben! Dikke kus aan iedereen!!

Liefs Auke

• 02 September 2007 - 13:03

José:

Hoi Ali2 ;) en Anne!

Wat leuk om jullie verhalen te lezen...bij mij stijgt de spanning nu ook wel! Wij gaan natuurlijk maar 5 weken richting Nelspruit maar het onbekende blijft spannend! Ga zo de laatste dingen inpakken en dan ben ik er helemaal klaar voor :D

Succes nog daar en ik blijf jullie ook in de gaten houden!

XXX Ali

• 04 September 2007 - 07:16

Elianne:

hallo rob en anne, al even niks meer laten horen maar hier dan weer even een krabbeltje. wat een fijn gevoel moet dat zijn om zo'n reisje met die kinderen te kunnen maken. nog veel groetjes van ons hier in de van wellaan. elianne

• 04 September 2007 - 14:48

Esther:

Bewondering!

• 05 September 2007 - 12:06

Miriam:

Jullie maken echt weer een hoop mee. Hoe is het bij KOP? Van Naftali hebben we ons eerste weekrapport al ontvangen. En volgens hem waren er 24 kinderen nu. Echt super!
    Kijk nu al uit naar jullie volgende verhaal.
    Groetjes Miriam

• 10 September 2007 - 20:13

Tante Margareth:

Eerst hartelijk dank voor je leuke kaart,
    heb met trots laten zien, ik heb 'n kaart uit Kenya. Heb nu eens tijd om eens uitgebreid jullie verhalen te lezen.
    Moet toch geweldig zijn, veel zien, je afvragen, waarom er bij ons nog mensen klagen, We hebben het supergoed hier.
    Die kinderen hebben de tijd van hun leven,met 2 van zo'n supermensen.
    We zijn in ieder geval heel erg trots op jullie.
    Als je nog eens acteurs nodig die de mensen kunnen vermaken, Jut & Jul & Adje
    komen graag onze kunsten vertonen.
    Marjan en Bart hebben vandaag goed bericht. Ze hebben de bouwvergunning binnen, dus nog even ter inzage en de trubbel kan beginnen. Als jullie terug zijn, is misschien het dak op hun huis.
    Hier gaat dus alles gewoon door. Maar als ik bekijk hoe vlug een jaar is. en dat het nu alweer september is . Waar blijft de tijd.
    Zet jullie werk nog fijn voort,heerlijk om terug te kunnen kijken op een geweldige ervaring. Dit heeft van onze familie nog niemand jullie nagedaan.
    groetjes van de peettante uit Lierop

• 10 September 2007 - 21:26

Tineke :

Hoi Anne en Rob,
    Met plzier heb ik jullie laatste verslagen gelezen. De sloppenwijken zullen een onuitwisbare indruk hebben gemaakt.
    Wat fijn dat jullie nog steeds genieten van het verblijf daar. Heerlijk dat jullie deze kinderen wat lol in het leven kunnen bieden.
    Ik kan me voorstellen dat jullie hier heel veel plezier aan beleven.
    Ik ben inmiddels verhuisd naar de Cactusstraat. Het is anders maar het bevalt me goed.
    Ik hoop dat het laatste deel van jullie verblijf daar, goed zal verlopen.
    Als jullie nog maar kunnen wennen in Nederland als je terug bent.
    Lieve groet