Habari - Reisverslag uit Thika, Kenia van Rob en Anne - WaarBenJij.nu Habari - Reisverslag uit Thika, Kenia van Rob en Anne - WaarBenJij.nu

Habari

Door: Anne en Rob

Blijf op de hoogte en volg Rob en Anne

19 Augustus 2007 | Kenia, Thika

Habari,

Hoe is het met jullie allemaal? Hopelijk gaat alles goed.....
Op veler verzoek weer even een update over de stand van zaken hier in CRC Kenia. De reden dat we niet zoveel gebruik hebben gemaakt van het internet de afgelopen weken (en dus geen bericht meer op de site hebben gezet), is dat we behoorlijk druk zijn (geweest). We zijn momenteel de enige vrijwilligers en samen met de huismoeder moeten we momenteel 30 kinderen bezighouden en vermaken. Daarbij is het ook nog vakantie deze maand en zijn alle kinderen dus de hele dag gewoon thuis. Iedere keer dat we naar de markt of de winkel gaan, nemen we een aantal kinderen mee. Dit vinden ze helemaal geweldig en is echt een uitje voor ze. Verder is het dus lastig om met de gehele groep iets te ondernemen buiten het terrein, omdat we dus maar met drie begeleiders zijn. Ook de leeftijd van de kinderen (van 2 tot 15 jaar) ligt redelijk uiteen, waardoor het lastig is activiteiten te verzinnen voor de gehele groep samen. Komende week gaan we met de oudste groep een uitstap(je) maken naar Mombasa, maar daarover dalijk meer.
Maar ondanks dat het druk is gaat alles goed hier en vermaken we ons opperbest. Het zijn schatten van kinderen en je hoort ons dan ook niet klagen (alleen over de dubbele Whopper die Annelieke wel heeft gehad op Schiphol en wij niet ;)).......
Om jullie een beetje een beeld te geven hoe het leven hier verloopt, zullen we even een aantal dingen beschrijven die we de afgelopen week hebben gedaan:
- Om te beginnen zijn we naar Kibera, de grootste sloppenwijk van Oostelijk Afrika, in Nairobi geweest. We hebben een aantal voedselpakketten gekocht en die uitgedeeld aan de alleramsten in deze wijk. Met rijst, maismeel, suiker, zout, brood, zeep, thee, tandenborstels, etc. hebben we een aantal gezinnen erg blij gemaakt. De meeste mensen die we hebben ontmoet daar zijn HIVpositief (nu we dit typen bedenken we ons dat volgens mij alle mensen die we bezocht hebben ziek waren) en hebben geen cent te besteden. Dus ze konden het eten goed gebruiken. Het was erg indrukwekkend te zien hoe het leven er in een sloppenwijk aan toe gaat en de verhalen van deze mensen persoonlijk te horen. Ondanks alle armoede en hygienische malaise, viel het ons op dat het zo’n hechte gemeenschap was. De mensen zijn allemaal erg sociaal en vriendelijk. Verbazingwekkend hoe je, onder dat soort omstandigheden, het leven nog vrolijk tegemoed kunt zien....
- (speciaal voor Miriam en Wytze) vorige week vrijdag was de laatste schooldag op KOP (schooltje in een van de sloppenwijken in Thika), waarvoor een aantal komedianten waren ingehuurd. Op zich gaven ze een aardige performance, alleen het onderwerp “het leven in de sloppen” was voor veel kinderen wel heftig. In het begin renden een aantal van hen naar buiten, omdat ze geloof ik een beetje geschrokken waren van het optreden ;(........maar aan het eind zaten ze weer allemaal binnen en was het toch nog lachen geblazen. Dus een geslaagde afsluiting voor de kinderen voordat de vakantie begon.
- We hebben de afgelopen week een aantal keer meegedraaid op St. Patrick’s Primary school, de school waar alle kinderen van CRC naar toe gaan. Zij hadden een vakantieprogramma, waarbij de kinderen afwisselend lessen en sport- en spelactiviteiten wordt aangeboden. Het programma is opgezet om kinderen in de vakantieperiode van de straat (en dus van problemen) af te houden. Door het jaar heen krijgen de kinderen onderwijs en eten op school, maar de zodra de vakantie begint, is het voor veel kinderen overleven geblazen. Om deze kinderen toch een maaltijd te geven en te behoeden voor het straatleven (met alcohol, drugs en andere problemen), is dit programma opgestart. Anne heeft met een klas van 40 kinderen honkbal gespeeld; Rob is bezig geweest met frisbeeen, cricket (met aangepaste regels want geen idee hoe die sport werkt) en heeft nog een les gegeven over Nederland. Dit laatste was erg geslaagd en er lopen nu in Thika zo’n 40 kinderen rond die vloeiend Nederlands spreken en alles weten over de Nederlandse cultuur......ook de klompendans die de kinderen hebben gedaan was erg geslaagd!
- We zijn een dag met alle kinderen naar een open dag geweest van een ander opvangcentrum (genaamd Charitas Mariana), waar Spaanse en Zwitserse sponsoren actief zijn. Met z’n allen (30 kinderen en 9 volwassenen) in 1 (!!) auto zo’n 25 minuten hobbelen vanaf CRC. Een erg geslaagde dag, waarbij allerlei activiteiten waren voor de kinderen. Ze hebben eierenrace gedaan, karate- demonstratie, zaklopen en een voetbaltoernooitje. Vermoeiend, maar een erg leuke dag voor iedereen.
- Gisteren zijn we met een van de onderwijzers van de Special Unit (afdeling voor jongeren met een verstandelijke beperking) van St. Patrick’s een aantal gezinnen met gehandicapte kinderen gaan bezoeken. Deze gezinnen (vaak alleenstaande moeders) moeten het zelf zien te rooien, want de overheid heeft totaal geen compensatie of faciliteiten voor kinderen met een handicap. Aangezien deze kinderen dus 24 per dag verzorging nodig hebben en de man er vaak vandoor is, wordt de vrouw voor een blok gezet: ze moet voor haar kind zorgen, maar om dat te kunnen doen heeft ze geld nodig. Werken en een kind verzorgen, een haast onmogelijke situatie voor de meeste vrouwen. Veel van de kinderen die met een handicap geboren worden, overleven de eerste levensjaren ook niet (vanwege ondervoeding, gebrek aan noodzakelijke medische zorg of omdat ze gewoon te vondeling worden gelegd). We hoorden het verhaal van een vrouw die een kind had met Cerebrale Parese gecombineerd met epilepsie. Alleen al aan medicijnen was zij €60,- per maand kwijt, terwijl een modaal inkomen voor de Keniaan zo’n €70,- is.....onmogelijk dus om altijd medicijnen te hebben! Anne gaat nu een groep van zo’n 50 kinderen diagnosiceren en samen met de ouders een behandeling opstallen, zodat ouders zelf zoveel mogelijk hun kind zelf kunnen behandelen (aangezien een fysio dus niet te betalen is).

Hopelijk geeft dit jullie een beetje een beeld over de dagelijkse situatie hier in ’t Keniaanse. Rest ons nog het verhaal over Mombasa wat we jullie beloofd hebben.....
De kinderen hier in huis krijgen 3 keer per week karate-les van een leraar om hun zelfvertrouwen te vergroten, ze wat meer weerbaar te maken en ze te laten genieten van bewegingsactiviteit. Nu zijn ze door de Keniaanse karatebond uitgenodigd om deel te nemen aan de Nationale kampioenschappen in Mombasa. Dus we zijn vanalles aan het plannen en regelen en gaan volgende week woensdag met 10 kids (de oudere) 5 dagen naar Mombasa. Twee dagen reizen, een dagje lekker aan het strand en twee dagen het karatetoernooi. We hebben al een mailtje gestuurd aan de Nederlandse karatebond en het NOC*NSF of zij een financiele bijdrage willen leveren hieraan....ff afwachten of het wat wordt. We brengen jullie weer op de hoogte na het toernooi en dan zullen we jullie vertellen hoe het geweest is in Mombasa.

Groetjes en weer tot hoors!
Anne en Rob

Ps: we gaan proberen wat foto’s toe te voegen aan de verhalen, maar aangezien ze “High- speed internet” nog niet hebben uitgevonden in Kenia, kunnen we niets beloven......

Ps2: voor mensen die graag een keertje (goedkoop) willen bellen...we hebben ook een vast nr in CRC, namelijk
+254 6721429. Handigst is om tussen half 7 en half 9 Nederlandse tijd te bellen

• 19 Augustus 2007 - 13:18

Rob En Anne:

Na lang zweten en (vooral) wachten, is het dan toch gelukt een aantal foto's op de site te plaatsen. Ook bij de vorige twee verhalen (Botswana en Namibie) hebben we een aantal foto's geplaatst.
    Veel plezier ermee en geniet zoals wij dat hier doen!

Liefs Anne en Rob

• 19 Augustus 2007 - 13:37

Susan:

Echt goed werk dat jullie daar doen! Lijkt me ook erg boeiend om al die kinderen te diagnosticeren en te behandelen! Ik begin deze week ook weer met mijn werk op school. Ben benieuwd welke nieuwe kinderen er alweer aangemeld zijn voor therapie!
    Veel succes met jullie werk daar!
    Groetjes Susan

• 19 Augustus 2007 - 17:54

Miriam:

Ik vind jullie geweldig! Morgen moet ik hier weer aan het werk, met verwende nederlandse school kindjes....zal wel weer wennen zijn! Zal het geld van de animatie snel naar jullie overmaken. Zal jullie ook mailen want heb nog wat KOP verzoekjes.
    Dikke kus voor alle kindjes en een extra dikke voor Lewis!
    Groetjes aan iedereen en succes met alles!
    Liefs Miriam

• 20 Augustus 2007 - 07:52

Annelieke:

Zo hey, wat een verhalen. Zit ik hier in grijs nederland, wat heb ik een heimwee terug! Ik geniet van jullie verhalen, super wat jullie allemaal doen.
    Veel liefs, Annelieke

• 20 Augustus 2007 - 20:25

Dina :

Leuk om te lezen, die verhalen. veel succes en plezier in Mombasa! Welke kinderen gaan er mee? Op deze manier kan ik de kinderen en CRC toch nog op afstand een beetje volgen. Willen jullie iedereen de groeten van mij doen?

Dina van Doesburg
    vrijwilliger juni

• 21 Augustus 2007 - 10:32

Pap En Mam:

Hartstikke fijn, dat jullie toch weer de moeite genomen hebben om een "mooi" verhaal te schrijven. Wij,en nog heel veel andere betrokkenen, genieten er elke keer weer van.De foto's voegen dan nog wat extra's toe, maken het allemaal wat tastbaarder.Het valt niet mee om achter je computer (met 'n kopje koffie/ glaasje wijn)te beseffen wat een ellende de mensen daar hebben.Dat jullie daar daadwerkelijk hulp geven, daar zijn wij ontzettend trots op!! Misschien moeten we nog eens een extra sponsorrondje gaan houden, wil voor niemand iets zeggen, maar voor daar ontzettend veel.
    Wat een mooie foto van jullie 2tjes,'t spat eraf!!
    We bellen en mailen!!
    Heel veel liefs pap en mam.

• 21 Augustus 2007 - 10:35

Auke:

heb net een berichtje bij jullie engelse versie gezet dus nu ook maar even hier!
    Ben echt trots op jullie, goed bezig!! Mocht ik hier in Nederland iets voor jullie kunnen doen hoor ik het graag!
    Dikke kus aan iedereen!

liefs Auke

• 21 Augustus 2007 - 11:21

Mam:

ps:Anne,nog "even" geduld, maar de kroketten liggen al in de vriezer!! De mosterd en de curry staan in het keukenkastje en de versgebakken witte broodjes worden besteld.