Umoja Wetu en andere verhalen - Reisverslag uit Thika, Kenia van Rob en Anne - WaarBenJij.nu Umoja Wetu en andere verhalen - Reisverslag uit Thika, Kenia van Rob en Anne - WaarBenJij.nu

Umoja Wetu en andere verhalen

Door: Anne & Rob

Blijf op de hoogte en volg Rob en Anne

03 Oktober 2007 | Kenia, Thika

Hallo allemaal,

Hoe is het met julle allemaal?
Ten eerste even, bedankt voor alle leuke berichtjes op de site en via de email/ telefoon....erg leuk!!

Na twee berichtjes van Sjef en José (ouders van Rob voor de niet-intimi) is het nu weer tijd voor een berichtje van ons zelf. Sjef en José zijn afgelopen vrijdag weer veilig gearriveerd in het Helmondse, waar zij hartelijk zijn ontvangen door de Nederlandse regen en kou……pole sana. We hebben erg genoten met z’n 4tjes en pap en mam….jullie krijgen de hartelijke groeten van iedereen hier: De kinderen, Nelson, Naftali, Juli en Mary (van KOP). Wij vinden het erg leuk dat we nu hebben kunnen laten zien waar we hier allemaal mee bezig zijn en hoe het leven hier in Thika eraan toe gaat. En natuurlijk was he took heerlijk om na 9 maanden weer even samen te zijn, te buurten, te genieten van mooi Afrika & lekker samen te eten!! We hebben een lekker gevarieerde tijd gehad, waarbij we (Rob en Anne) ook kennis hebben gemaakt met de toeristische kant van Kenia…Luxe lodges, lekker en veel eten, zwembaden, meer blanken en schitterende natuur van de Masai Mara en Lake Naivasha. We hebben, zoals jullie in het vorige berichtje al hebben kunnen lezen, enorm veel dieren (vooral gnoes en zebra’s) gezien…….echt niet voor te stellen dat er zoveel dieren bij elkaar op een kluitje verblijven. Pap en mam hebben de camera (waarmee we de meeste foto’s heben gemaakt) weer mee naar huis genomen, dus helaas kunnen we niet alle foto’s op de site zetten nu. Maar vanuit Helmond zullen ze hun best doe nom nog een aantal foto’s toe te voegen…….dus nog even geduld. Maar voor degenen die zitten te smachten naar LIVE verhalen en de foto’s, neem ff contact met hen op……;)
Wij zijn hier weer overgegaan tot de orde van de dag. Druk bezig ons project, wat de naam Umoja Wetu Children’s Project heeft gekregen, gestalte te geven. Bij deze even een wat uitgebreidere beschrijving van het project, zoals beloofd in een van de vorige berichtjes. Ons plan (ons = wij en Mirjam en Esther, twee vrijwilligers uit Den Haag) is om een Peuterspeelzaal (Pre- nursery Unit) te gaan beginnen. Veel kinderen hier hebben, vanwege ondervoeding, onderstimulatie en gebrek aan aandacht, vaak een niet meer in te halen achterstand wanneer zij starten in de kleuterklas (Nursery school). Door ze vanaf jonge leeftijd (we gaan ons richten op 3 tot 5 jaar oude kids) educatie, aandacht en voeding te bieden, hopen we de achterstand voor een aantal kinderen te kunnen verminderen. Naast het opstarten van deze Pre- nursery unit zijn we ook van plan om de kinderen, wanneer ze doorstromen naar Nursery school, voor een jaar te financieren (schooltafeltje, eten en schooluniform). Na dit jaar Nursery zijn de dan (hopelijk) klaar voor de Primary School (basisschool), wat door de overheid wordt gefinancierd.
De mensen die het project gaan runnen (kleuterleidster, kok/ schoonmaakster, maatschappelijk werker en coordinator) zijn aangenomen en al volop aan de slag met de voorbereidingen voor hun werkzaamheden. Wij ondersteunen hen hier volop in en zullen vanuit Nederland betrokken blijven voor de financiele steun. Als er straks terug zijn in Nederland gaan we dus druk op zoek naar sponsoren.
Ook hebben we al een locatie gevonden voor het project, namelijk een mooi huisje midden in een van de sloppenwijken hier in Thika, genaamd Umoja (vandaar de naam van het project). We hebben flinke onderhandelingen gevoerd met de eigenaar van het pand, maar uiteindelijk op het mooie huurbedrag van 2000 Keniaanse Shillingen uitgekomen. Dit is omgerekend in Nederlandse termen zo’n 22 euro per maand....een koopje toch....... :)
We zijn momenteel druk bezig het genouwtje op te knappen, te schilderen en gebruiksklaar te maken. Over 3 weken, maandag 22 oktober, gaan we starten!!!! Echt heel erg spannend.......we houden jullie op de hoogte van alle voorbereidingen.
Verder moeten we natuurlijk de salarissen van de medewerkers bekostigen, de dagelijkse maaltijden en de materialen (boeken, kleurtjes, spelmateriaal, muziekinstrumenten, etc, etc). Mochten er mensen zijn de een (eenmalige) sponsering willen doen, alle steun (zowel mentaal als financieel) is natuurlijk van harte welkom. Mocht je je steun willen betuigen, dan kun je een mailtje sturen naar umojawetu@gmail.com of natuurlijk hier op onze site.
Verder gaat het bij CRC allemaal ook zijn gangetje. We zijn momenteel met 7 vrijwilligers; allemaal erg leuke mensen en klikt ook erg goed! Komende week mogen er 15 kinderen van CRC mee op Bush Camp naar Lake Nakuru: een Nationaal Park waar duizenden Flamingo’s broeden, neushoorns rondlopen en zebra’s, giraffen en gazellen grazen. Dit Bush Camp in een initiatief van Wings of Support (van de KLM), die elke jaar zo’n kamp organiseren voor de meest kwetsbare en belaste kinderen uit Kenia. De kinderen gaan dan 4 dagen, van maandag tot en met donderdag, kamperen, spelletjes doen met elkaar, zwemmen, wilde dieren spotten, lekker eten, etc. Nu moeten er natuurlijk ook een aantal begeleiders mee, zo ook vanuit CRC. En Anne is een van de 3 gelukkigen (samen met Mirjam en Evelien) die mee mag komende week!!! Dus die is er lekker 4 daagjes tussenuit en gaat onbevangen lol maken met de kids daaro!! Met de kinderen die in Thika blijven, gaan we ook een speciaal programma doen, om “het leed” wat te verzachten; we gaan een keertje pannekoeken bakken, naar de speeltuin en andere leuke dingetjes, zodat ook zij even extra in het zonnetje worden gezet.
Nu we dit schrijven beseffen we dat we alweer ons laatste maandje ingaan hier in Thika. Zoals het er nu voor staat, gaan we begin november richting de kust om even een paar dagen/ weekjes uit te rusten en onze verjaardagen te vieren. Voor die tijd nog even hard werken en.........de Mount Kenya beklimmen.
Maar daarover later meer......

Groetjes en nogmaals bedankt voor de leuke berichten,

Liefs Anne en Rob

• 03 Oktober 2007 - 14:03

Rob & Anne:

Hello everyone,

You all have to wait for the English version, because internet is to slow to handle. It took us 2 1/2 hours to put the photo's on the site....but we made it!!
    Enjoy and hopefully you can wait for the English version.

Cheers,
    Anne and Rob

• 03 Oktober 2007 - 14:12

Carel En Nel:

Natuurlijk hebben we ondertussen al live verslag gehad van Sjef en Jose.En dan de foto's, prachtig!! Er zitten enkele juweeltjes tussen!!Fijn om te horen, dat jullie 't met z'n 4en zo goed gehad hebben!Nu weer werk aan de winkel, met Umoja Wetu. Wat een uitdaging, maar wij weten zeker dat het met jullie inzet gaat lukken.(met een beetje hulp vanuit Nederland natuurlijk)
    Anne, hartstikke leuk dat je mee op bushcamp mag, je verdient 't!!
    Uitgebreide mail volgt via jullie hotmail!!
    Veel liefs,
    pap en mam

• 04 Oktober 2007 - 07:51

Auke:

klinkt goed Umoja Wetu!! Heel veel succes ermee, maar dat gaat zeker en vast lukken.
    En Anne veel plezier op Bushcamp!

Dikke kus aan iedereen daar, vooral de kids!! Liefs Auke

• 04 Oktober 2007 - 11:33

Linda En Ruud:

hoi an en rob bedankt voor jullie kaartje!
    super lief en onverwacht. heel gaaf een kaartje uit kenia!!het gaat hier heel goed in ons nieuwe huisje.
    het klinkt allemaal zo indrukwekkend wat jullie allemaal meemaken en zien heel veel succes met jullie project en an veel plezier met het kamp!veel succes nog in de laatste maandjes.

xxx linda en ruud