Een jaar op het Afrikaanse continent - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Rob en Anne - WaarBenJij.nu Een jaar op het Afrikaanse continent - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Rob en Anne - WaarBenJij.nu

Een jaar op het Afrikaanse continent

Door: Rob & Anne

Blijf op de hoogte en volg Rob en Anne

02 Januari 2008 | Tanzania, Moshi

Goede morgen allemaal,

Ten eerste allemaal nog de beste wensen voor dit nieuwe jaar! Hebben jullie allemaal goede voornemens gemaakt? Ons goede voornemen is om meer te reizen dan we in 2007 hebben gedaan.... ;)

Op het moment dat we dit verhaaltje schrijven, zijn we precies een jaar in Afrika. Als we terugdenken aan 2 januari 2007, dan lijkt het heel ver terug; aan de andere kant is de tijd hier ook voorbijgevlogen. Naar ons idee hebben we ons dit jaar aardig ingeburgerd in Afrika en we hebben we toch een klein steentje bij kunnen dragen aan de samenlevingen in Zuid Afrika en Kenia.
Op het moment zitten we aan de voet van de Mount Kilimanjaro in Tanzania. We zullen even kort beschrijven hoe we daar verzeild zijn geraakt.

We begonnen vrijdag 28 december met onze tocht van Oeganda naar Tanzania. Verliep allemaal vrij soepel (zeer vriendelijk personeel op de grens) en tegen de avond arriveerden we in Bukoba, Tanzania. vanuit daar wilden we de boot nemen over Lake Victoria naar Mwanza. Nu was het in de haven behoorlijk druk en chaotisch en kregen we te horen dat de boot vol zat! En de eerstvolgende ginng, jawel...."al" op maandagavond. We hadden niet veel zin om drie dagen in suf Bukoba te blijven en dus hebben we alles op alles gezet om toch op de boot te komen. Via een andere haven zijn we uiteindelijk toch als verstekelingen op de boot beland en hebben we Bukoba achter ons kunnen laten. Een goede 12 uur later stonden we aan de andere kant van het Victoriameer (in Mwanza). vanuit hier was het plan om de bushtrein naar Dodoma te nemen, maar toe we op het station gingen checken, bleek hij vol te zijn tot 20 januari 2008... Welkom in de wondere wereld van het openbaar vervoer in Tanzania! Dus hebben we onze plannen drastisch omgegooid en zaten we 3 uurtjes later in Serengeti National Park (kennen jullie vast wel van alle natuurdocumentaires over wildlife in Tanzania). Echt een schitterend gebied; zoiets hadden we in ons jaartje Afrika nog niet meegemaakt. De omgeving is onbeschrijfelijk, evenals de hoeveelheid wilde dieren. We hebben in 3 dagen tijd zo'n 30 leeuwen, een cheetah en ontelbare olifanten, giraffen, buffels, gnoes, zebra's, nijlpaarden, herten en vogels gezien. De foto's spreken denken wij wel voor zich. En als klap op de vuurpijl hebben we in de Nogorogoro krater een jagende leeuwin gezien. Het was net alsof we naar een natuurfilm aan het kijken waren, echt uniek. Vanuit de Nogorogoro krater zijn we vervolgens naar Moshi gereisd, aan de voet van de Mount Kilimanjaro. Hier hebben we Oud-& Nieuw gevierd samen met de lokale bevolking. Ook een hele unieke ervaring om het nieuwe jaar in te gaan in je korte broek en je T-shirtje... ;)
We blijven hier nog een paar daagjes relaxen voordat we verder zuid oost vertrekken richting de Tanzaniaanse kust. we houden jullie op de hoogte.

Veel groetjes vanuit zonnig Tanzania,
Anne en Rob

• 02 Januari 2008 - 11:10

Marja:

Hoi Anne en Rob,

jullie ook een geweldig 2008 toegewenst!! Dat het maar net zo'n mooi jaar mag worden als 2007 (of beter nog ;)).
    Zelfs na een jaar blijft het nog super om al jullie avonturen te kunnen volgen via deze site!! Ben echt kei jaloers!
    Jullie hebben geen plannen meer om de Mount Kilimanjaro te beklimmen? Moet ook erg mooi zijn heb ik gehoord.
    In elk geval nog heel veel plezier de komende weken!!

Liefs Marja

• 02 Januari 2008 - 12:43

Susan:

Gelukkig 2008! Hier hebben we oud&nieuw in de mist gevierd. Aan voornemens doe ik niet, maar als ik jullie foto's zie zou Tanzania bezoeken er toch een moeten zijn...
    Groetjes Susan

• 02 Januari 2008 - 12:45

Jan:

Wat een gave foto's! Echt mooi dat je zo dicht bij al die prachtige dieren kan komen! Veel plezier in Tanzania!

• 02 Januari 2008 - 17:04

Martijn:

Gelukkig nieuw jaar!!!

• 03 Januari 2008 - 14:15

Mieke:

Dag Rob en Anne,
    Ik wens jullie toe, dat 2008 voor jullie minstens zo enerverend wordt als 2007.
    Geniet nog van de laatste 2 maanden.
    Groetjes,
    Mieke

• 04 Januari 2008 - 11:33

Jopy:

Hallo rob en anne,
    we hebben elkaar inderdaad net misgelopen in het CRC, jammer! ik heb het hier wel erg naar mijn zin. Hier in thika is het nog steeds rustig en de kinderen merken er helemaal niks van... zijn nog even vrolijk als altijd!
    Heel veel plezier nog op jullie reis!
    groetjes

• 04 Januari 2008 - 16:09

Koos, Monique, Nora:

Nog een geweldig en gezond 2008 van ons allemaal. We blijven jullie mooie verhalen volgen en hopen er ook nog een aantal live te mogen horen Anne als je terug bent. Het lijkt me een ervaring om nooit te vergeten.
    Tot gauw en nog veel plezier "in den verre".
    groetjes Monique

• 05 Januari 2008 - 13:07

Nico:

Ook jullie een fantastisch 2008 gewenst!
    Mirte en ik zijn nu onze tas aan t pakken en vertrekken woensdag naar Sizanani! Super tof en spannd allemaal, we hebben er heel veel zin in.
    Heel veel plezier nog met rond reizen daar. groeten

• 06 Januari 2008 - 18:05

Lotte Van Veldhuizen:

He hoi,
    Af en toe bekijk ik nog even jullie verhalen en de foto's. Als ik de kids in het weeshuis zie glimlach ik even en denk ik me plezier eraan terug. Ik hoop dat jullie nog genieten en straks weer een beetje kunnen settelen in Nederland.
    Succes nog.
    Liefs Lotte

• 06 Januari 2008 - 18:38

Jannie:

Dag lieve reizigers, wat en avonturen allemaal. Heel leuk om jullie enthousiaste verhalen te volgen. Dat is wat anders dan in Nederland door de kou te lopen en te fietsen of met de hond naar het bos. Ook leuk, maar niet zo spectaculair. Wat een prachtige fotoos van de gorilla's, ontzettend bijzonder dat jullie dat hebben gedaan. In Thika is het rustig, de verkiezingen hebben daar wel een beetje onrust gegeven, maar niet zo erg als de beelden hier lieten zien. Nelson was opgewekt gelukkig. Alles gaat hier weer zo als altijd... snel, werken en denken an een volgende vakantie... Indonesie is het plan. Maar voor het zover is, wil ik toch nog even naar Kenia om te kijken hoe het gaat in CRC en met de gezondheidspost. Heel veel plezier en alle goeds voor 2008. Kus René en Jannie

• 10 Januari 2008 - 14:14

Auke:

Jeetje wat een onwijs mooie foto's..Toch goed alternatief voor als de bus pas weer de 20e gaat :).Jullie ook een onwijs goed 2008! en veel veel plezier nog de komende weken.

Liefs Auke