Sawubona!! - Reisverslag uit Bronkhorstspruit, Zuid-Afrika van Rob en Anne - WaarBenJij.nu Sawubona!! - Reisverslag uit Bronkhorstspruit, Zuid-Afrika van Rob en Anne - WaarBenJij.nu

Sawubona!!

Door: Anne en Rob

Blijf op de hoogte en volg Rob en Anne

20 Januari 2007 | Zuid-Afrika, Bronkhorstspruit

Hoi Allemaal,

Bedankt voor al jullie smsjes, mailtjes en reacties op de site!Internet is hier nog steeds niet alles, maar vandaag doet hij het tenminste weer een beetje!
We hebben de eerste 2 werkweken er alweer opzitten. Erg leuk om met de kinderen te werken. Ook wel erg triest soms, omdat er ook kinderen bij zijn die nergens op reageren. Ze zijn blind en doof.
We hebben nu een programma gemaakt, dus hopelijk gaat dat een beetje lopen. Anne is woensdag naar het ziekenhuis geweest met een meisje (enige blanke meisje) voor controle voor haar gebroken arm. Wel raar, zo'n enorm ziekenhuis en iedereen staart je aan, omdat ze niet altijd even stil was en er toch anders uitziet dan de meeste kinderen. En aangezien ze blank was, dacht ook iedereen dat het mijn kind was en had iedereen heel veel medelijden met me. Maar helaas was de arm een beetje fout genezen en zit er nu een stuk bot tegen haar huid aan te prikken. Alleen doen ze er niet veel aan (tja, ze kan er toch al niet veel mee, zeggen ze dan). Maar dat was dus wel een aparte ervaring.
Rob behandelt nu ook een jongen die al een aantal jaren opgesloten zit in een "kooi" (bed met tralies en iets erbovenop) omdat hij te wild was en ze bang waren dat hij weg zou lopen. Beetje jammer dat hij daardoor nu niet meer fatsoenlijk kan lopen omdat 1 voet helemaal scheef staat. Maar nu komt hij tenminste weer 5 keer per week even uit zijn bed.
Op dit moment zijn er Amerikanen en Nigerianen aanwezig, op missie. Ze hebben gisteren een rondleiding gehad bij St. Mary's. Erg leuk voor al die kinderen. Helemaal leuk dat ze aan ons al gewend zijn, aangezien onze "favoriet" Mpho alleen mee naar binnen wilde onder begeleiding van ons.....

Naast dit harde werken hebben we 's avonds en in de weekenden natuurlijk ook tijd voor andere dingen. Zo zijn we vorig weekend wezen shoppen in Pretoria (nou ja, alleen Anne) en naar het apartheidsmuseum in Jo'burg geweest. Erg indrukwekkend (het apartheidsmuseum dan ;)!
Verder nog een aantal keer uit wezen eten bij de Stoep en hebben Anne en Rani (een Canadees meisje) curry gemaakt voor alle vrijwilligers van heel Sizanani (11).
Dadelijk gaan we zwemmen bij Sister Margot (al weten wij niet echt wie dat is, maar ze heeft een groot zwembad hier net buiten Sizanani) en morgen gaan we naar een klein wildpark hier vlakbij, uiteraard met onze Landy!!
We proberen zo nog even foto's erbij te zetten, dus hopelijk werkt internet een beetje mee. Anders komen ze zo snel mogelijk!

Liefs Rob en Anne

• 20 Januari 2007 - 11:00

Ria Van Der Loo:

hallo Anne en Rob,
    Fijn om te lezen dat alles goed gaat.
    Gisterenje moeder bij Ago en Riet gesproken en gezegt dat ik jullie ga volgen.Een heel fijn jaar samen en dit pakken ze jullie nooit meer af. Hartelijke groeten uit Asten.

• 20 Januari 2007 - 11:08

Januzzz:

Hey Robje en Anne,

Mooi om te lezen dat jullie al aardig ingeburgerd raken in Sizanani en dat jullie hulp al echt zijn vruchten afwerpt! En ik kijk uit naar de foto's ;-)

Jan

• 20 Januari 2007 - 12:42

Susan:

Klinkt goed! Volgens mij hebben jullie genoeg nuttigs te doen daar en natuurlijk heel veel te zien in de omgeving! Veel plezier! Groetjes Susan

• 20 Januari 2007 - 13:02

Lenneke:

Wow, het klinkt allemaal heel interessant en zo anders dan hier hoe die kinderen zijn en behandeld worden.. En gelukkig ook nog veel leuke dingen te doen als jullie vrij zijn. Ben ook erg benieuwd naar de foto's hoe het daar eruit ziet. Hier in nederland gaat ook alles goed. Ik ben aan het werk bij KPN als klachtenafhandelaar. Haha, ja ik had echt genoeg van thuis zitten en solliciteren. Het werk is wel een beetje saai, maar de collega's zijn leuk, dus het is vol te houden. Ik hoorde gister wel dat ik aangenomen ben bij AIESEC, waar je buitenslandse stage kan lopen, dus ben benieuwd wat daar uit komt. Verder heb ik volgende week 2 sollicitaties, allebei bij het AMC als onderzoeker en studieadviseur... Nou anne en rob, geniet ervan daar. Have fun!! xx

• 20 Januari 2007 - 13:04

Lenneke:

Oh nu zie ik dat jullie ook foto's hebben geplaatst, ik kan ze alleen niet openen.. probeer het later nog wel. En blijven schrijven he, het is erg leuk om te lezen!! x

• 21 Januari 2007 - 10:51

Marjan:

he anne en rob wat jammer dat internet het zovaak niet doet maar ja we blijven toch wel op de hoogte van alles. opa is vandaag jarig dus zal wel aan jullie mam/pap/broer/zusje vragen hoe het verder gaan. (of ze jullie al heel erg missen :))
    xxx marjan

• 21 Januari 2007 - 12:55

Heiltje:

joehoe!! Klinkt allemaal lekker! mooi temperatuurverschil met mij hier in Trondheim. Ik zit lekker in de sneeuw! Hier ook alles goed! Veel plezier met zwemmen etc. en succes met werken!
    Dikke kus!
    Heiltje

• 21 Januari 2007 - 16:50

Anne En Rob:

Eindelijk is het dan gelukt om een aantal foto's op de site te zetten.....joehoe!!
    Hopelijk krijgen jullie zo een betere indruk van de situatie hier!
    Groetjes Anne & Rob

• 21 Januari 2007 - 19:55

Martien/Lianne:

Rob en Anne,
    Heb met belangstelling jullie relaas gelezen. Zal proberen regelmatig in te loggen en het verslag te blijven volgen. Succes met jullie werk en probeer de vrijetijd zo goed mogelijk te besteden. Geniet ervan! Gr. Martien en Lianne

• 22 Januari 2007 - 15:15

Nicht Loes :

Hoi Rob en Anne,
    Wat bewonder ik jullie voor de moed om zomaar te vertrekken naar afrika en daar te doen wat je hart denkt dat goed is. Ik heb jullie verhalen gelezen en foto's bekeken, geweldig. Ik hoop dat het jullie goed gaat, en ik blijf jullie volgen.
    Heel veel liefs loes

• 22 Januari 2007 - 15:17

Huub En Mirjam:

Hallo Rob en Anne, Fantastisch werk wat jullie doen! Wat fijn voor de kinderen dat ook jullie daar zijn. Leuk om de foto's te bekijken zo kunnen we ons een voorstelling maken hoe jullie daar nu leven. Leuke taal dat Zuid-Afrikaans en by the way Hebben jullie al grondboontjesbutter op je brood gehad?
    Groetjes uit Helmond

• 23 Januari 2007 - 17:37

Hiske:

Hee!! Wauw zeg, wat een ervaring, wat een verhalen!! Klinkt allemaal erg goed! Thanks voor jullie bericht op mijn site!! Ik hou jullie in de gaten! Enjoy!

• 23 Januari 2007 - 21:05

Quinn En Sylvia:

Duidelijk dat jullie daar heel veel goed werk kunnen doen. Gelukkig ook wat leuke dingen. Hoe was het zwemmen bij Sister Margot??

Quinn stort zich binnenkort op een mailtje. Hij weet niet zo goed wat (en hoe) hij moet schrijven;-)))

Groetjes, Quinn en Sylvia

• 24 Januari 2007 - 16:07

Ylva Spiekerman:

Sawubona Rob en Anne!Kunjani? (hoe gaat het?)
    Echt super dat jullie de kans hebben om in Zuid Afrika te mogen werken en wonen! Jullie zullen zowel de mooie als de minder mooie kanten van het land zien geloof ik, maar beiden zullen een ongelooflijke indruk op jullie maken! Ben zo jaloers!
    Ik wens jullie veel succes en echt een super tijd toe! Groetjes Ylva

• 26 Januari 2007 - 10:06

Dorien Van Biezen:

Hoi Rob (en Anne),
    Interessant om over jullie ervaringen te lezen. De foto's geven ook een goed beeld. Leuk dat jullie naast het werk ook tijd hebben voor zwemmen, "braaien" (nou moeten jullie straks in Nederland zeker ook zo'n "skottelbraai" (ineens toch zo'n hype in kamperend Nederland), e.d.
    Veel succes daar!
    Groetjes, Dorien

• 26 Januari 2007 - 21:23

Detsje:

dankzij www. komt afrika zo de huiskamer binnen.
    de foto's geven een aardige impressie.
    benieuwd wat op jullie zo in de eerste weken het meeste indruk maakt?
    groet
    detsje

• 27 Januari 2007 - 21:53

Tieske:

Toch wat beter weer daar dan hier in die ellendige regen (gezien de eerste foto's)! Mooi huisje trouwens; lijkt wel Centerparks! Verder geen nieuws van mijn kant!
    Groeten!

• 29 Januari 2007 - 15:45

Familie Vliegenberg:

Hey Rob en Anne!

Fijn om te lezen dat alles goed gaat en mooi om de foto's te zien. Nou zien we ook hoe het er allemaal uitziet daar. Heel veel plezier samen en werk ze!

Groetjes van de hele familie

• 29 Januari 2007 - 18:29

John En Jet:

Hoi Rob en Anne. Hier weer een klein berichtje uit Hellimond. Leuk om jullie ervaringen te lezen en de foto's erbij geven toch een beetje een indruk hoe jullie daar leven. Hopelijk weigert internet niet te vaak. We kijken uit naar jullie verdere belevenissen. Groetjes van ons.

• 31 Januari 2007 - 17:56

Rianne En Jogchum:

Hallo, jeetje super om te horen al jullie verhalen. In een korte tijd al veel meegemaakt.

Ben benieuwd naar de rest!!

have fun

• 01 Februari 2007 - 12:47

Elianne:

fijn om te lezen dat jullie 't goed maken, en jullie huis lijkt me ook wel gezellig. Leuk dat je al het vertrouwen hebt gewonnen van de kinderen waar je mee werkt. dat moet wel voldoening geven. tot de volgende keer
    elianne

• 02 Februari 2007 - 11:38

Monique:

Leuk te lezen wat jullie doen en hoe het gaat met jullie. Wel even iets anders dan in de Bogt. Zal wel erg wennen zijn lijkt me maar een hele (dankbare) ervaring. Nog heel veel succes en plezier aan de andere zijde vande evenaar. Groetjes Monique

• 02 Februari 2007 - 12:24

Janneke:

He Rob en Anne,
    Leuk om jullie verhalen te lezen. Jullie hebben trouwens een schattig huisje. Ziet er goed uit. Leuk dat jullie ook nog tijd hebben om naast het werken leuke dingen te doen.

Ik krijg dinsdag mn bull. Jammer dat jullie niet op het feestje kunnen komen, maar er zullen volgend jaar wel weer andere feestjes komen.... Daarnaast moet ik maandag beginnen met werken, het echte leven gaat dus beginnen. Zometeen nog even naar mn allerlaatste college op de VU. Eindelijk....;-)

Groetjes Janneke