3000 kilometer - Reisverslag uit Bronkhorstspruit, Zuid-Afrika van Rob en Anne - WaarBenJij.nu 3000 kilometer - Reisverslag uit Bronkhorstspruit, Zuid-Afrika van Rob en Anne - WaarBenJij.nu

3000 kilometer

Door: Anne en Rob

Blijf op de hoogte en volg Rob en Anne

08 Maart 2007 | Zuid-Afrika, Bronkhorstspruit

Hey Hey,

Na een aantal weekjes niets van ons te hebben laten horen (druk, druk, druk), nu dan weer wat nieuws uit Zuid Afrika. We zijn net terug gekomen uit Zimbabwe en we hebben daar genoeg meegemaakt om een heel boek over te schrijven... ;)
Maar om jullie een hoop leeswerk te besparen, zullen we alleen de highlights met jullie delen.

Het begon eigenlijk met een hele soepele (maar vermoeiende en lange) autorit naar Victoria Falls (1200 km), waarbij we alleen op de grens wat weerstand ondervonden van bureaucratische Zimbabwanen (aantal keer tol betaald, een of andere verzekering moeten afsluiten en geld proberen af te troggelen). Maar na een uurtje of 17 kwamen we uiteindelijk goed aan in Victoria Falls Backpackers. Na een fris biertje en een goede nachtrust zijn we vrijdags de watervallen, een van de 7 wereldwonderen, gaan bekijken. Soms was van "bekijken" nauwelijks sprake, omdat er alleen maar omhoogspattend water zichtbaar (en voelbaar) was (het waterpeil is in geen 20 jar zo hoog geweest als nu). Maar dat gaf de watervallen wel een geweldig gezicht; zo'n 7 miljoen liter water per seconde klettert daar naar beneden!!

Omdat het, mede vanwege de hoge waterstand, niet mogelijk was om de watervallen in zijn geheel te zien, hebben we die middag een helicoptervlucht gedaan vanuit Zambia!! 15 minuten boven de watervallen; echt een geweldige ervaring en nu weten we tenminste hoe het totaalplaatje van de watervallen eruit ziet ;)
Op de weg terug naar de landingsbaan nog een aantal olifanten (goed gespot Anne!!) en buffels gezien vanuit de lucht.

Na de Vic Falls van bovenaf gezien te hebben, was het de dag erop tijd om de rivier te bedwingen per kano....Anne in een kano met de gids en Rob samen met Zoltan (Hongaarse vrijwilliger in Sizanani voor de niet intimi). Lekker stroomafwaarts gepaddeld en onderweg nog even een hapje gegeten op een onbewoond eiland midden in de Zambezi rivier.
Omdat de benzine in de auto's tot een minimum was gedaald ondertussen en er in heel Zimbabwe geen benzine was te bekennen, hebben we via "een mannetje" benzine laten brengen vanuit Botswana!!(aangezien we nog zo'n 800 km moesten tot aan de grens met Zuid Afrika)

Vanuit Victoria Falls zijn we weer richting de Zuid Afrikaanse grens gegaan en hebben een tussenstop gemaakt in Hwange National Park. Een enorm natuurgebied zonder omheining, waar zo'n 30.000 olifanten vrij rondhuppelen. Maar omdat er dus geen omheining is, kunnen ze ook vrij bewegen naar andere landen als Botswana, Zambia Namibie. Dus de kans dat we alle 30.000 zouden zien was uiterst klein. Uiteindelijk waren we blij dat we er eentje (!!!!) hebben gezien, samen met wat nijlpaarden, krokodillen, hyena's, zebra's, giraffen en verschillende antilopensoorten. Zouden we bijna alle vogels vergeten (Sorry papa's ;)).
Na een vermoeiende terugreis (met nog een overnachting en tussenstop in het noorden van Zuid Afrika), zijn we nu weer veilig "thuis". Het voelde ook echt als thuiskomen na een vakantie. En nu is het werken weer begonnen en blijven we achter met de zoete herinneringen en de fotos (waarvan we er een paar toevoegen).

Omdat we jullie niet bang wilden maken tijdens het lezen van dit berichtje, hebben we alle spannende, bureaucratische en vervelende dingen tot het laatst bewaard (dus als je het niet wilt weten, lees de rest van het berichtje niet):
* Rob is opgelicht tijdens het wisselen van geld op de zwarte markt. Na het ruilen (helemaal uitgeteld, dus goede wisseltruc)bleek hij ineens allemaal nepgeld gekregen te hebben ;(.....
* 26 politiecontroles tijdens de trip door Zimbabwe, met als hoogtepunt een officier die vroeg naar brandhout en vlees (voor zijn Braai???)
* Snelheidscontrole met een antieke snelheidsmeter, waarbij bleek dat Zoltan te hard had gereden (boete afgekocht voor maar liefst 2 euro; toch beter dan naar et gerecht in Bullawayo!!)
* Kanotocht leek allemaal heel leuk zoals we hem beschreven, maar in de rivier leeft op iedere 100 m2 een krokodil en een nijlpaard!!En de bootjes waren opblaasbaar....
* 80 km voor de grens met Zuid Afrika was onze auto(de huurauto) ineens benzineloos. Daar stonden we, zonder benzine in heel Zimbabwe en zonder sleeptouw, in de middle of nowhere.....uiteindelijk via voorbijgangers wat touw gekocht en 80 km gesleept (inclusief 5 km dirt road) en uiteindelijk zonder licht (accu natuurlijk ook leeg ;)). Maar goed, auto over de 2 km lange grens duwen (ze wilden Zoltan arresteren omdat slepen zeeeer illegaal is en omdat we geen officieel sleeptouw hadden (alsof die bestaat in Zimbabwe) is ook leuk....raden we iedereen aan een keer te doen...vooral heuvelop, erg leuk!!

Maar goed, we hebben het overleefd en zijn nu weer "veilig" aan het werk in Sizanani.
Al met al een geslaagde trip die we allebei niet hadden willen missen!!

Heel veel groetjes en tot het volgende berichtje,
Anne & Rob

• 08 Maart 2007 - 15:50

Susan:

Klinkt als het echte Afrika! Leuk om wilde dieren te zien maar toch ook wel prettig dat die krokodillen en nijlpaarden een beetje op afstand bleven!
    Liefs Susan

• 08 Maart 2007 - 17:02

Marjan:

het lijkt echt een verhaal uit een boek echt super spannennd al die verhalen. voor hoeveel was eigenlijk rob opgelicht. wat een mooie foto's zeg wil ze allemaal wel zien.
    missen jullie ons al een beetje??

xxx marjan

• 09 Maart 2007 - 10:23

Marja:

Jeetje wat een verhalen weer, zoiets kan volgens mij ook alleen maar in Afrika. Hoewel ik in Austrlie ook wel bordjes ben tegengekomen met "no fuel for the next 500 km". Dan ben je blij als je weer veilig "thuis" bent!! Maar de foto's zijn weer geweldig!!

Liefs

• 09 Maart 2007 - 18:27

Tijn En Es:

heeey broeder,

spannende story's hoor. Wij hebben het laatste gedeelte niet durven lezen..... Helaas. Maar we komen het in de zomervakantie allemaal wel even bekijken.

groetjes en een dikke kusss

• 10 Maart 2007 - 23:09

Huub En Mirjam:

Spannende verhalen zeg!! Goeie auto die Ford Ka ;)), hij heeft jullie toch maar mooi op sleeptouw genomen.
    Op de foto's staan jullie er gezond en wel op, gelukkig is alles goed afgelopen met weer heel wat ervaringen rijker. Groetjes van ons 2 vanuit een lenteachtig Helmond

• 11 Maart 2007 - 08:49

Rob:

Inderdaad Huub en Mirjam, zonder de KA zouden we nu nog steeds in Zimbabwe staan ;)
    Hulde aan de Ford KA!!
    Groetjes Rob

• 14 Maart 2007 - 11:18

Peter Iemel :

De ambassade leest nog steeds trouw alle verhalen.; verder vragen wij ons af of er ook nog gewerkt wordt ...
    Met vriendelijke groet,
    Peter (Ambassade Koninkrijk der Nederlanden)

• 15 Maart 2007 - 08:28

Ewoud:

Hallo Rob,

Leuk dat je op het werk nog een berichtje voor me hebt achtergelaten! Nu eindelijk (!) reactie! Mooi om jullie avonturen te lezen, geniet ervan! Volgend jaar, bakkie koffie op kantoor? Groeten!

• 16 Maart 2007 - 07:56

Dorien:

Wat een geweldige ervaringen! en wat een prachtige foto's. Leuk om zo te kunnen meelev/zen.
    Geniet ze!
    Groetjes, Dorien

• 16 Maart 2007 - 18:34

Niels W:

Superleuk om al die foto's te kunnen bekijken en verhalen te lezen! Avonturen die je nooit zult vergeten lijkt me zo. Leuke beloningen voor het harde werk natuurlijk.

Deurnese groeten!