Prawns, Shrimps and other seafood - Reisverslag uit Bronkhorstspruit, Zuid-Afrika van Rob en Anne - WaarBenJij.nu Prawns, Shrimps and other seafood - Reisverslag uit Bronkhorstspruit, Zuid-Afrika van Rob en Anne - WaarBenJij.nu

Prawns, Shrimps and other seafood

Door: Anne en Rob

Blijf op de hoogte en volg Rob en Anne

18 April 2007 | Zuid-Afrika, Bronkhorstspruit

Sanibonani

Alweer een berichtje van ons, maar we willen jullie de verhalen van onze trip naar Mozambique natuurlijk niet onthouden.
Vorige week woensdagavond zijn we met de bus vertrokken vanuit Pretoria. Relaxte dubbeldekker met genoeg ruimte voor de benen. Gelukkig zaten we bovenaan voorin, dus we konden mooi alles zien (skyline van Pretoria en Johannesburg by night).
De reis schoot goed op en om 4.00uur waren we al bij de grens met Mozambique. Maar ja, die blijkt pas om 6.00uur open te gaan, dus we moesten 2 uur wachten. De grensovergang ging best snel, na anderhalf uur (!!) zaten we alweer in de bus en de rest van de reis tot Maputo (hoofdstad) was maar kort.
Aangezien we niet veel geslapen hadden en het superheet en benauwd was, had niemand echt heel veel zin om vanalles te gaan doen. Anne heeft lekker de hele middag geslapen en Rob is met Sumit Maputo gaan verkennen, nou ja, het strand, maar dat was niet echt de moeite waard. ’s Avonds heerlijk vis gegeten (waar Mozambique om bekend staat) en op tijd naar bed gegaan om een beetje slaap in te halen.
We hadden besloten om meteen de volgende dag weg te gaan uit Maputo. In de Lonely Planet (welke reiziger kan zonder hem??) lazen we over Ponta D’Ouro (200km ten zuiden van Maputo) , met supermooie stranden en blauw water wat wel erg aanlokkelijk klonk. Er bleken chapa’s (minibusjes) ( 4 wheeldrive gelukkig) te gaan, dus daar gingen we maar voor. Helaas bleek er maar 1 te gaan en die zat vol.....althans, dat dachten we. Maar er werd wonderbaarlijk plaats gecreeerd en we konden alle 3 mee. Sumit voorin, hij zag het niet zo zitten om zo volgepropt in een busje te reizen. Anne nog net op een bank en Rob....helaas geen plek meer, dus op de grond. We bleken uiteindelijk met 14 volwassenen en 3 kinderen achterin te zitten (zie foto)!’s Nachts had het ontzettend hard geregend, dus de wegen waren niet echt in een goede staat, aangezien het allemaal zandwegen waren, soms 10 meter alleen maar water. De man die ons in het busje had gepropt had gezegd dat we er rond 10uur (vertrokken om 8 uur) zouden zijn, leek ons al vrij snel, maar goed. Uiteindelijk hadden we om 10.30uur een stop, we waren op de helft!!!!En alles deed pijn, aangezien we hard op en neer geschud werden op slechte zandpaden met gaten e.d.! De wc in het dorpje waar we stopten bleek niet meer te zijn dan een gat in de grond, wel even wennen dus, maar goed, niet nadenken.
Na nog 2,5uur “spierpijn te hebben geleden” waren we eindelijk op de plek van bestemming! In de Lonely Planet stond vermeld dat Ponta D’Ouro een klein lieflijk plaatsje was, maar daar leek het totaal niet op toen de chapa ons dropte op het lokale marktplein (zie foto), waar wij de enige toeristen waren. Aan het strand bleken nog wel wat meer toeristen (allemaal Zuid Afrikanen overigens) te zitten, maar aangezien het geen vakantie was, was het lekker rustig! De eerste dag was het vrij koud na alle regen, dus hebben we alleen wat over het strand gelopen en weer heerlijke garnalen gegeten. We hadden geen zin om onze tent op te zetten, dus hebben we in een hutje overnacht.
De 2 volgende dagen was het supermooi weer, dus het enige wat we gedaan hebben is gegeten, gedronken, op het strand gelegen en in zee gezwommen.....wat een leven!
Eigenlijk wilden we een dolfijnentrip op zee maken, waarbij je, als je dolfijnen zag, ook met ze mocht zwemmen.... klonk allemaal supergaaf dus. Alleen was de ene groep vol en in de andere groep zaten niet genoeg mensen om te vertrekken, dus we hebben het niet kunnen doen. Was wel echt balen, aangezien de kans om dolfijnen te spotten op deze plek zeer groot is. Maar we hebben samen de deal gesloten dat we Afrika niet verlaten voordat we wilde dolfijnen hebben gezien ;)
Totaal relaxed van het lekkere eten, zonnige weer en luieren op het strand hadden we echt geen zin om weer 5 uur naar Maputo af te gaan leggen door 200km zandbak, mede ook omdat de chapa om half 5 in de ochtend vertrekt. Dus we hebben geprobeerd een lift te regelen naar Maputo en naar Gauteng province (waar Bronkhorstspruit ligt). Je kunt aan de auto’s zien uit welke provincie ze komen, handig dus. Helaas gingen de meeste mensen al op zondagochtend terug en wij hoefden pas maandag naar huis. Maar heel toevallig gingen er op maandag 2 auto’s naar Witbank (50km voor Bronkhorstspruit)!En 1 auto bleek nog plek voor 3 te hebben en wilde ons wel meenemen.....wat een geschenk uit de hemel was dat! We hoefden hierdoor dus ook niet in de nachtbus terug naar Pretoria.We zijn dus maandag gezellig met 2 gezinnen mee teruggereden naar Zuid Afrika. In onze auto zaten vader en zoontje van 7, die nogal speels was, dus die heeft ons de hele dag beziggehouden. In Witbank hebben we geprobeerd een taxi naar huis te regelen, maar die bleek je 3 uur van tevoren te moeten boeken. Toen hebben deze mensen ons helemaal naar huis gebracht, gewoon even 100km omgereden voor ons! En we mochten ze niet eens iets geven voor de benzine......... Waar vind je deze gulheid nog ter wereld? Dus in plaats van ’s nachts nog vervelend in de bus te hebben moeten zitten, hebben we lekker in ons eigen bedje geslapen. Toch wel prettig als je de volgende dag gewoon weer moet werken. Gisteren is het “gewone leven” voor ons weer begonnen en zijn we weer volop aan de slag gegaan met werken.......net als iedereen!!

Heel veel liefs van ons

Ps: Nog even heel iets anders. We zijn er eindelijk achter gekomen wat er gebeurt met alle brieven en kaartjes die jullie ons sturen. Op de website van Sizanani staat de verkeerde postbus (welke wij hebben overgenomen op de site ;(.....). Dus bij deze: Sorry als we jullie niet bedankt hebben voor jullie post, maar we hebben het gewoon niet ontvangen. We hebben geprobeerd dit op te lossen en het begint aardig te lukken!
Gisteren zijn we naar het postkantoor geweest en vandaag werden we gebeld dat er 2 brieven gevonden zijn. Collega’s van Rob en tante Mieke, bedankt voor jullie kaartje. De rest van de post zijn we nog aan het zoeken en als we die hebben, laten we het weten.
Dus bij deze ook een nieuw adres, dat hoogstwaarschijnlijk meer kans van slagen heeft:

Sizanani Village Trust
PO Box 1372
Bronkhorstspruit
1020
Zuid Afrika

Ps2: We vinden het heel leuk om post te krijgen ;)

• 18 April 2007 - 17:35

Susan:

Hoi! Lekker zo'n vakantie! Je kunt wel merken dat jullie niet in het moderne westen zit, met al z'n voordelen (beter wegdek!) en nadelen (niet zulke behulpzame mensen!).
    Groetjes Susan

• 23 April 2007 - 19:54

Oranje-Nassauschool:

Beste Rob en Anne,
    Zo te zien zijn jullie goed bezig zo ver van ONS vandaan. We hopen dat jullie zelf ook het idee hebben het nuttige en het aangename met elkaar weten te combineren.
    Op de ONS gaat alles nog steeds goed (zie ook www.onsn.nl)
    Hebben jullie al een goede bestemming voor het geld gevonden en dat we dit de kinderen kunnen melden?
    Succes met jullie werk!!!

• 24 April 2007 - 19:18

Sylvia (en Quinn):

Hoi,

Quinn was van de week druk bezig om een berichtje in te typen (dat gaat niet zo snel ;-)), vervalt in ene de pagina. Hij had direct geen zin meer. Van de week onderneemt hij wel weer een nieuwe poging.
    Moet gezegd worden, hoe primitief de omstandigheden ook mogen zijn (achter in de auto bijvoorbeeld), jullie zien er weel heel relaxt en gelukkig uit. Ik hoop dat jullie zo zullen blijven genieten de komende tijd.
    Groetjes Sylvia (en natuurlijk Quinn)

• 24 April 2007 - 20:30

Jan & Margareth:

We blijven het spannend vinden jullie geweldige berichten, elke keer even kijken wat ze nu weer beleven. Het is toch iets geweldigs om in zo'n land je kennis te gebruiken, blije kindergezichtjes te zien én natuurlijk te genieten van die geweldige natuur.
    Jullie maken echt iets mee samen op avontuur. Als wij nog jong waren dan was dit voor ons ook wel iets geweldigs, maar toen was dat nog niet zo. Maar misschien maken we als 2 oudjes, als we met pensioen zijn ook nog wel eens een wereldreis. Met de caravan of zo. Ik kom net van opa en oma af en hun huisje begint al een thuis te worden.
    Ze zitten er netjes bij, ´t is natuurlijk nog wel wennen voor hun, maar dat komt wel.
    Oma is al weer lekker aan het kaarten met tante ANNA, dus het vertrouwde is er al.
    Jullie dachten waar blijven nou de berichtjes uit Lierop, Nou bij deze dan
    groetjes van Tante Oom, Marjan,Koert Ruud

• 25 April 2007 - 14:57

Oma Van Der Zanden:

Dag Anne en Rob,

Ik zie dat het goed met jullie gaat. Het is een fijn land. Ik zou het ook wel eens willen zien, maar helaas zal er wel niet meer van komen. Zorg maar goed voor de kinderen. Nog een fijne tijd daar.

Tot ziens

Groetjes oma van der Zanden

• 25 April 2007 - 20:43

Tineke:

Hoi Anne en Rob,
    Vanavond even de gelegenheid genomen om jullie verhalen te lezen. Fantastisch! Wat een ervaringen. Ik ben blij dat jullie het goed naar je zin hebben. Wat zullen jullie veel leren!
    Voor ons (ouders) is het inderdaad beter sommige dingen pas achteraf te horen, krokodillenverhalen en zo.....ik herinner me dat nog van Marloes in Australië.
    En wat een globetrotters zijn jullie toch allemaal ....jullie in Afrika, mijn nichtje in Afrika, (is weer terug maar gaat binnenkort weer), een ander nichtje in Maleisië en Vietnam, Marloes in China en dat allemaal van enkele maanden tot een half jaar en jullie maar liefst een heel jaar. Ik vind het geweldig en ben blij dat jullie je kans waarnemen en ervan genieten. Dit zijn ervaringen waar je je hele leven plezier aan zult beleven en de mensen in Afrika voor wie jullie iets kunnen betekenen, zullen zich dat ook hun hele leven herinneren.
    Jullie pap en mam zijn zich aan het voorbereiden om jullie een paar weken te vergezellen. Ze verheugen zich er erg op en ik wens jullie dan ook heel veel plezier samen.
    Lieve groet,

• 27 April 2007 - 20:39

Anne En Rob:

Bedankt voor al jullie berichtjes, ook erg leuk om te lezen hoe het bij jullie is. Oma, je bent van harte uitgenodigd om langs te komen hoor! :) Iedereen natuurlijk hoor!
    Vandaag was het een van de belangrijkste feestdagen hier, dag van de vrijheid, de dag waarop Nelson Mandela president werd.

Liefs Anne en Rob

ps:Coen, nog even vergeten te melden vorige keer, de paaseieren waren gelukkig nog niet gesmolten voordat de kinderen ze vonden, maar helaas waren er wel een aantal kinderen die ze in hun rolstoel hadden gelegd, daar was helaas niet meer veel van over.

• 29 April 2007 - 17:27

Anne:

EENS PER JAAR WORDT PSV KAMPIOEN, DAT GAAN WE IEDER JAAR WEER OVERDOEN!!!
    Ik voelde me weer even bijna thuis vandaag, wat was het spannend!!!Hebben hier radio 1 op internet geluisterd.
    Kan alleen niet bij het kampioenschapsfeest zijn, balen!!!Maar mede-psv'ers.....veel plezier!!!
    En een leuke koninginnedag natuurlijk allemaal. Zal ik morgen in het oranje gaan, of toch maar rood/wit??;)

• 29 April 2007 - 18:15

Rob:

Ook namens mij.....alle PSV-fans van harte gefeliciteerd!! Close call, maar dat telt ook he! Zoals Ronald Koeman zo mooi zei: "De ploeg die na 34 wedstrijden bovenaan staat, is de terechte kampioen" Daar sluit ik me dan maar bij aan...

Groetjes en maak er een mooi kampioensfeest van!
    Rob

Ps: Gelukkig heeft AJAX Cape Town gewonnen van Mamelodi Sundowns dit weekend ;)