Dank aan de donateurs - Reisverslag uit Bronkhorstspruit, Zuid-Afrika van Rob en Anne - WaarBenJij.nu Dank aan de donateurs - Reisverslag uit Bronkhorstspruit, Zuid-Afrika van Rob en Anne - WaarBenJij.nu

Dank aan de donateurs

Door: Anne en Rob

Blijf op de hoogte en volg Rob en Anne

03 Mei 2007 | Zuid-Afrika, Bronkhorstspruit

Dag lieve kijkbuiskinderen,

Bij deze weer even een korte update vanuit Zuid- Afrika. We zijn de afgelopen weken, na ons relaxte “avontuur” in Mozambique, weer volop aan de slag gegaan met het geven van onze therapiëen en het organiseren van allerlei andere activiteiten (Garden Project, het maken van een verjaardagskalender met de oudere meiden, geven van trainingen, verder opknappen van het Recreatiepark en dergelijke). Al met al erg druk geweest de afgelopen weken, maar we hebben er veel voldoening uitgehaald. Vandaag zijn we precies 4 maanden in Zuid- Afrika; de tijd is echt voorbij gevlogen! Nog maar twee maanden en dan zit ons werk er hier in Sizanani Village er helaas alweer op. Maar goed, tot die tijd zijn er nog voldoende zaken die we aan kunnen en gaan pakken.
Maar komende week eerst even een lekker uitstapje naar Cape Town met de ouders van Anne. Die ontmoeten we morgen op het vliegveld van Johannesburg en dan vliegen we samen door naar Kaapstad. Na deze week blijven ze nog 2 weken; erg leuk om mensen die we (goed) kennen te laten zien waar we nu eigenlijk aan het werk zijn en wat we hier allemaal doen.Want we doen hier, vinden we zelf dan, een hele hoop leuke en goede dingen. Maar natuurlijk hebben we dat niet alleen gedaan. Een aantal van de projecten hebben we mede kunnen bewerkstelligen met behulp van jullie donaties en sponsoringen. Aangezien jullie waarschijnlijk wel benieuwd zijn waaraan we “jullie” geld/ donaties tot nu toe hebben uitgegeven, zullen we nu even vermelden naar wat voor goede doelen het is gegaan:

- Project Recreatiepark: mede met behulp van jullie bijdragen zijn we in staat geweest om twee zwembaden op te knappen die vol modder zaten toen we hier arriveerden. Met alle vrijwilligers hier hebben we deze modderpoelen omgetoverd in azuurblauwe oceanen. We hebben onder andere een pomp gehuurd (om het smerige water weg te pompen), verf & kwasten/ rollers gekocht en banken laten schilderen van het sponsorgeld. Ook hebben we een aantal materialen gekocht voor de tuinman (die nu is aangesteld omdat “het park weer draait”) om de zaak een beetje te onderhouden. Vorige week zijn we, samen met deze tuinman, een “Garden Project” begonnen, waarbij een aantal jongens van de Home iedere week een aantal uurtjes samen in het Park aan het werk zijn. En in het zwembad zijn we, zoals jullie al eerder hebben gelezen op de site, begonnen met hydrotherapie met zo’n 20 kinderen; ook een erg geslaagd project!!
De afgelopen weken is het recreatiepark een aantal keer verhuurd geweest aan groepen (scholen, trouwerij), waardoor het nu zelfs wat geld gaat opleveren. Het doel is dat het Park een zelfonderhoudend project gaat worden in de nabije toekomst, waarvan de winst teruggaat naar de Home en dus ten goede komt aan de kinderen hier.
- Pasen: we hebben met behulp van het sponsorgeld een hele leuke 2e paasdag kunnen organiseren voor alle kinderen hier. We hebben ze allemaal verwend met een chocolade paashaas en paasei, welke ze zelf hebben gezocht. Ook het personeel hebben we verwend met lekkere chocolade.
- Hydrotherapie: Voor de hydrotherapie hadden we zwembroeken, zwempakken en zwembanden nodig, wat we hebben gefinancierd uit ons sponsorpotje. We hebben 6 zwembroeken, 7 zwempakken en 6 banden gekocht voor de kids. Ook hebben we 2 grotere banden, 2 standballen en een “surfboard” gekocht, wat tot erg veel plezier in het water heeft geleid.
- Voetbaltraining: voor de voetbaltraining voor de kinderen van “The Zambian Sisters” (weeshuis hier om de hoek) heeft Rob een aantal voetballen en hesjes aangeschaft, welke later (als we vertrekken) aan de kinderen van het weeshuis worden gedoneerd.
- Helm: We hebben voor Skumbuzo, een jongen die voortdurend met zijn hoofd tegen harde objecten aanbeukte (zelfverwondend gedrag), een helm gekocht om hem te beschermen tegen hoofdletstel. En met resultaat, want het “hoofdgebonk” is sterk in frequentie afgenomen en zijn hoofd is weer bultloos.
- Kalender en andere tekenprojecten: we willen even de Rabobank Peelland bedanken voor het donderen van kleurpotloodjes. De kinderen hier in de Home hebben er enorm veel plezier mee en twee weeshuizen hier in de buurt waren blij met de donatie van een aantal setjes kleurtjes. We zullen ze ook meenemen naar Kenia en er daar een mooie bestemming voor uitkiezen. Ook hebben we met behulp van de donaties teken- en knutselpapier gekocht om samen met de meiden hier een kalender te maken (zie de foto’s)
- Shopping project: iedere week nemen we twee kinderen uit de Home mee naar de plaatselijke supermarkt om boodschappen te doen. Op deze manier komen de kinderen nog eens buiten Sizanani Village en proberen we ze te leren omgaan met geld. Iedere keer geven we ze 5 Rand (is 50 eurocent), wat ze zelf mogen besteden. Ze moeten dan zelf leren keuzes maken en de waarde van geld gaan inzien.

We willen jullie dan ook allemaal heel hartelijk bedanken (ook namens de kinderen hier) voor de bijdragen die jullie aan deze projecten hebben geleverd. We zullen jullie op de hoogte houden van andere bestemmingen die we gaan vinden voor de rest van het sponsorgeld. Hopelijk zijn jullie een beetje op de hoogte nu en zijn jullie tevreden met de manier waarop we het geld hier besteden.

We gaan nu lekker van een weekje vakantie genieten, en daarna hebben we weer contact. Morgen vertrekken we, maar voor nu
.......
oogjes toe en snaveltjes dicht welterusten!

Liefs Rob & Anne

Ps: Onze vaste telefoonlijn werkt vanaf nu niet meer. Als het goed is, zijn we vanaf volgende week bereikbaar onder een nieuw nummer. Als we meer weten, brengen we jullie natuurlijk op de hoogte.

• 04 Mei 2007 - 06:42

Fret:

Super!!!!

• 04 Mei 2007 - 07:29

Marjan:

he anne en rob,
    wat geweldig daar ik zou zo het zwembad willen in duiken. mooie badkleding trouwens.
    wat fijn dat nelly en karel jullie komen opzoeken is wel lang geweest zonder die twee.
    missen jullie ons een beetje al ofnie??
    veel plezier nog en doe de groetjes aan (tante) nelly en (ome) karel.

xxx marjanneke!!

• 04 Mei 2007 - 14:38

Sonja Van De Kraats:

Ik hoop dat Nel en partner een goede reis achter de rug hebben. We zijn erg benieuwd iets van haar te horen.
    Groeten en een geweldige vakantie toegewenst.

• 06 Mei 2007 - 08:38

Hans En Riek:

Hallo Carel Nel Rob en Anne

Fijne vacantie met de kinderen en genieten van de projecten van Rob en Anne en veel plezier

Groetjes aan iedereen en tot ziens.

• 06 Mei 2007 - 15:39

Ans:

ha anne en rob,
    fijn dat jullie het zo goed naar de zin hebben daar,leuke foto's, wel vreemd dat die grote lummels met een zwemband om zitten. doe de groeten aan carel en nellie. groeten uit asten

• 06 Mei 2007 - 20:19

Lenneke:

Wow Rob en Anne, jullie zijn zo te lezen echt heel goed bezig. Je ziet op de foto's goed dat de kinderen veel lol hebben. En dan ook die zwembaden, wat mooi!! De tijd gaat echt snel alweer maanden. In ieder geval veel plezier met de vakantie in de grote vakantie.
    Vorige week hadden Tom en ik ook een weekje vrij, we zijn een paar dagen naar Ameland geweest.. haha mijn verhalen vallen een beetje in het niet met jullie verhalen. Geniet ervan daar en blijf schrijven. xx

• 07 Mei 2007 - 09:12

Rianne:

hallo Rob en Anne,
    Wat een verhalen allemaal, wat maken jullie verschrikkelijk veel mee. Super om te horen! Het was ook veels te lang dat wij wat van ons hebben laten horen. Anne, hoe is de cursus neurologie (?)gegaan die je hebt gegeven? Hoe lang blijven jullie nog op dit plekje?

Geniet er van en succes!!!

Groetjes Jogchum en Rianne

• 07 Mei 2007 - 09:12

Rianne:

hallo Rob en Anne,

Geniet er van en succes!!!

Groetjes Jogchum en Rianne

• 08 Mei 2007 - 19:28

Sylvia En Quinn:

Hoi Rob en Anne,

Wat ziet het er allemaal geweldig uit. Hier groeit weer een enorm "had ik maar" gevoel. Had ik dit toen destijds ook maar gedaan. Nu met 2 kids, auti's nogwel, lijkt me dat onmogelijk. Hoewel, wie weet hoe veel goed het leven in een lagere versnelling met veel minder techno-prikkels ze zal doen.
    De verjaardagskalender ziet er geweldig uit. Wat zullen de kinderen daar trots op zijn! Echt geweldig hoe jullie nu iets beleven en vooral bijdragen dat je je leven lang met je mee zal dragen.
    Jullie ouders zijn vast heel trots op jullie. Wij wel iig.

Groetjes, Quinn en Sylvia

PS. na het komende SOVA weekend mailt Quinn weer

• 10 Mei 2007 - 20:25

Christien :

Ha die Rob en Anne,
    Eindelijk eens en teken van leven uit het 'Arkemeydese'. Ik heb al een aantal keren op de site gekeken. Het ziet er prachtig uit en het is ongelooflijk wat jullie daar meemaken en wat een bijzondere ervaringen jullie opdoen. Op Arkemeyde gaat het regelmatig over je Rob, we zijn je niet vergeten. Wel zijn we allemaal in het dagelijks ritme van druk, druk, druk en snel, snel ,snel (weet je het nog) dat wanneer we dan eindelijk met z'n allen een kaart naar jullie hebben gestuurd (en echt alle namen erop staan), wij vergeten te vermelden dat de brief naar Zuid Afrika moest. Hij kwam leuk weer terug!
    Rob, ik ben benieuwwd of jij nog heraclimatiseren in Nijkerk na al die avonturen. Hier gaat het over ArkemeydeII, aanspreekpersonen en rayonmanagers. Saaie kost als je ook een zwembad renoveert en verjaarskalenders maakt.
    We denken vaak aan jullie.
    Heel veel plezier, sterkte en plezier en ik blijf jullie volgen.

Liefs, Christien (je collega heeeel ver weg)

• 13 Mei 2007 - 17:01

Annie En Harrie:

Hallo Anne en Rob
    We hebben weer eens op jullie site zitten kijken naar jullie prachtige verhalen.
    Wat een dankbaar werk daar, zo te lezen hebben jullie het daar goed naar jullie zin.
    En Anne ? hoe gaat het met pap en mam?
    Hebben ze een goede reis gehad en hebben ze jullie kunnen vinden? Carel-Carel (tom-tom)
    Geniet van de leerzame tijd en van het verblijf SAMEN met je ouders
    ( schoonouders ). Denk aan MOEDER vandaag
    ( moederdag) Het is op dit moment écht HONDENWEER flinke buien en dompig benauwd,kon wel eens een donderbuitje worden.
    Zo nu zijn jullie ook weer een beetje op de hoogte. We willen zeggen.......... ( oeps 't bliksem, vlug afsluiten)
    Het allerbeste en de groetjes ook aan aan Carel en Nel
    HARRIE en ANNIE CORTENBACH NEERKANT
    vlakbij de LIMBURGSE GRENS