Cape Town en Bronkhorstspruit - Reisverslag uit Bronkhorstspruit, Zuid-Afrika van Rob en Anne - WaarBenJij.nu Cape Town en Bronkhorstspruit - Reisverslag uit Bronkhorstspruit, Zuid-Afrika van Rob en Anne - WaarBenJij.nu

Cape Town en Bronkhorstspruit

Door: Nel, Carel, Rob en Anne

Blijf op de hoogte en volg Rob en Anne

15 Mei 2007 | Zuid-Afrika, Bronkhorstspruit

We zijn weer ‘thuis’ na een mooie vakantie in Kaapstad. Bedankt voor alle berichtjes iig op ons vorig berichtje.
Met wij bedoelen ze ook ons, Carel en Nel, voor de niet intimi de ouders van Anne. Na veel voorbereidingen en gebel heen en weer zijn we dan eindelijk op 3 mei naar Johannesburg gevlogen waar we de volgende morgen Anne en Rob weer hebben ontmoet. Het is na 4 maanden weer heerlijk om ze vast te kunnen houden en het is ook zo weer heel vertrouwd en gewoon. We zijn meteen doorgevlogen naar Kaapstad, waar we in een superdelux appartement gelogeerd hebben op de 13de verdieping met een grandioos uitzicht over Kaapstad en de Tafelberg. Deze hebben we dan ook maar meteen beklommen (gestart bij Kirstenbosch botanische tuin), (ok moi)wat nog niet echt mee viel, maar wat zeker de moeite waard was.( en dan te bedenken dat er ook een kabelbaan naar boven gaat!!!) Robbeneiland en het museum van de Sixt district zijn ook heel indrukwekkend om een beetje te beseffen wat de apartheid allemaal teweeg heeft gebracht.Verder is Cape Town een prachtige stad met veel moderne winkels en gebouwen met een swingende sfeer met veel verschillende culturen. Zelf zijn we naar een optreden geweest van een Afrikaanse band in een restaurant (Mama Africa), dat was swingen!! (Rob waagde zich zelfs aan de djembee)
Na 4 nachten stad hebben we een auto gehuurd en zijn de Peninsula (schiereiland) gaan verkennen. Via een prachtige route langs de kust (Chapman’s Peak en Kommetjie) zijn we in Scarborough beland. Vandaar hebben we een dagtocht gemaakt naar Kaap de Goede Hoop met het beroemde Cape Point, het zuidwestelijkste puntje van Afrika. Niet gek dat daar veel schepen vergaan zijn als je de woeste en winderige kust ziet en voelt. We zagen daar ook onze eerste wilde dieren zoals bavianen, struisvogels, blesbokken. Na een paar avondjes hartenjagen vertrokken we ’s morgens naar Boulders Beach, waar een hele kolonie Afrikaanse pinguins leeft en nestelt.Een grappig gezicht om honderden pinguins te zien rondwaggelen en in zee te zien duiken. Vooral Anne kon er geen genoeg van krijgen. We hebben overnacht in een backpackers in Stellenbosch, een universiteitsstad midden in de wine-lands, met prachtige witte Kaaps-Hollandse huizen. Omdat we zo goedkoop hebben overnacht, konden we natuurlijk wel chique uit eten, in een verbouwde boerderij, maar liefs 60 euro voor 4 personen inclusief heerlijke wijnen. Het eten in Zuid-Afrika is trouwens heerlijk, zeker voor vlees en vis liefhebbers.
By the way: Al die tijd hebben we prachtig weer gehad, volop zon en een heerlijke temperatuur. Jammer dat het ’s avonds zo vroeg donker is, ongeveer 18.00 uur, het koelt dan ook meteen flink af.
De laatste dagen hebben we een stuk van de four passes-route en de Route 62 gereden ( Naar een voorbeeld van de Route 66). Een weg, midden door de vlaktes van de Little Karoo met aan weerzijde grote bergketens. Als laatste zij we naar een natuurpark geweest vlakbij de kust, De Hoop Nature reserve, waar zandduinen zijn, natuurlijk een stuk minder mooi dan in Namibie, maar toch... Jammer genoeg zagen we de bergzebra’s daar niet, maar wel de elandantilope en verschillende vogels zoals kraanvogel, ijsvogel, enz.enz. De laatste overnachting was in een B&B, een prachtig huis in Victoriaanse stijl, door de gastvrouw van binnen en van buiten helemaal ingericht met allerlei antiquiteiten en nostalgische voorwerpen, o.a. hemelbedden, koperen kranen, lampetkannen enzenz... Een heel contrast met de sloppenwijken die we zagen op weg naar het vliegveld in Kaapstad. Dan word je wel geconfronteerd met armoede.Onvoorstelbaar hoe ze daar kunnen wonen. Heel opvallend is ook dat er langs alle wegen heel veel mensen lopen, omdat ze geen eigen vervoer hebben. Daarom is het ook gevaarlijk om in het donker te rijden.
Het is zo’n 2 uur vliegen naar Johannesburg, dan zit je ook weer meteen 1500 km noordelijker en konden we na het huren van een auto eindelijk op weg naar Bronkhorstspruit. Daar kwamen we uiteindelijk voor, om te zien waar Anne en Rob wonen en werken. Bronkhorstspruit zelf is een dorp net zo groot als Asten, met allerlei winkels en je kunt uit eten gaan, bijvoorbeeld naar de Stoep (een soort stamrestaurant van vrijwilligers bij Sizanani) Sizanani Village ligt 5km verder en is een heel verzorgd geheel. Het bestaat uit verschillende takken, zoals de Home, waar Anne en Rob werken, een weeshuis, een aidskliniek, een blijf van mijn lijf huis, een schooltje, een grote kerk en een conferentiecentrum.We hebben de 3 units van de Home bezocht en met alle kinderen kenis gemaakt, voor zover dat gaat. De meeste zijn zwaar gehandicapt geestelijk en lichamelijk. Het is heel mooi om te zien hoe Anne en Rob met ze omgaan tijdens hun therapien, je kunt zien dat de kinderen ervan genieten. Wij zij heel trots op ze, dat ze dat toch maar mooi allemaal doen, met veel plezier, en respect voor de kinderen.
In het recreatiepark heeft Carel samen met Oupa, de tuinman, een vervuild bassin schoongemaakt, waar eventueel ook nog een zwembad gemaakt kan worden. Verder laten ze een vervuilde poel leeglopen, zodat daar eventueel een sportveld kan komen. Oupa had tijdens de werkzaamheden zijn vinger flink gestoten, dus Rob is de volgende dag met hem naar het ziekenhuis gegaan voor foto’s, bleek gelukkig alleen maar een flinke bloeduitstorting.
Het recreatiepark ziet er trouwens weer prachtig uit, na alle inspanningen van de vrijwilligers. COMPLIMENTEN!!!!
Vanavond eten we samen met Zsoka en Summit, na een potje tennis en voor de meiden American Idols. En morgen gaan we op zoek naar het ECHTE WILD, the big 5!!!
Jullie horen daarna weer meer. Allemaal veel liefs van Anne, Rob, Carel en Nel

Ps: We hebben dolfijnen gezien!!!En meteen een stuk of 70!! Dus meteen maar een andere deal gesloten....we verlaten Afrika niet voordat we leeuwen hebben gezien!!

• 15 Mei 2007 - 21:01

Jan:

Hey Rob, Anne, Carel en Nel,

Goed om te lezen dat jullie tussen alle nuttige dingen door ook nog lekker even hebben genoten van een mooie vakantie. Veel plezier in Kruger alvast en we bellen snel als je terug bent!

Jan

• 15 Mei 2007 - 21:06

Eef:

Hai Pap, Mam, Anne en Rob!! Echt leuk om te lezen dat jullie het zo naar je zin hebben. Pinguins en Dolfijnen, die zou ik ook zo graag een keertje zien. Stiekem ben ik dus wel een beetje jaloers hoor. Pap, complimenten aan jou dat je toch mee hebt geholpen ;) Ik mis jullie wel hoor! Nou moet ik écht al mijn boontjes zelf doppen. Maar dat lukt wel, heb een druk programma voor de boeg. Morgen eerst Bikiniparty, kei zin in! Ik wens jullie nog heel veel plezier samen toe en (pap en mam) tot snel.

liefs xxeef

• 16 Mei 2007 - 08:42

Loes:

Zo hee dat klinkt echt helemaal geweldig. Pinguins zien waggelen... hoe zo jaloers!
    Geniet er maar lekker van. Ik denk dat jullie (Rob en Anne) daar ook wel eens aan toe zijn...
    Hoe lang blijven jullie nog eigenlijk nog in Sizanani Village?

• 16 Mei 2007 - 21:54

Frank En Dini:

Hoi allemaal, Fijn dat jullie je zo goed vermaken. Jullie verhalen blijven elke keer erg leuk om te lezen. Wij zitten hier voor de laatste dag in Costa Rica. Morgen vertrekt ons vliegtuig weer richting Amsterdam. We hebben een erg leuke vakantie gehad, waarbij we veel mooie dieren hebben gezien. Ook heel veel mooie vogels! Heel veel plezier nog daar met zijn viertjes. Geniet maar lekker!

• 17 Mei 2007 - 12:35

Albert En Hanny:

Ha buurtjes, Anne en Rob.
    Wat fijn dat jullie het zo goed naar de zin hebben. En wat een leuke foto's. Ja ja Carel dan ga zo zo ver weg en dan nog werken ook!! Prima hoor lekker ontspannen zo te zien. En inderdaad dolfijnen en de pinguins lijken me geweldig. Geniet er nog maar lekker van en we zien jullie weer met Pinksteren.
    Groetjes Albert Hannr R&D

• 17 Mei 2007 - 13:10

Marloes:

Hoi Anne, Rob, ome Carel en tante Nellie,
    Het klinkt echt super wat jullie daar allemaal doen! Nog een fijne tijd daar en kijk uit met de leeuwen!!!

Groetjes Marloes

• 20 Mei 2007 - 20:48

Coen:

Zo, allemaal aan de bavaria malt :)

Pas bij de kaap op voor de 'vliegende hollander' he...

• 21 Mei 2007 - 11:30

Joyce:

jeetje dat ziet er echt heel mooi uit zeg! je komt met een hoop mooie ervaringen terug rob, daar kunnen we dan allemaal weer van meegenieten! je bent toch zeker niet stiekem getrouwd daar, he? want je snapt toch zeker wel dat het bij ons de cultuur is om een stukje te doen op de bruiloft van een collega?
    heb je mijn mailtje gekregen? weet je dat ik naarstig op zoek ben naar je loper?? wil je me even laten weten waar die zich bevindt? heel veel geluk en plezier daar! groeten van ons allen, joyce

• 22 Mei 2007 - 15:53

Huub En Mirjam:

Hallo Nel, Carel, Rob en Anne,

Dank weer voor het mooie verslag en wat valt er veel te beleven daar. De foto's spreken voor zich, lekker genietend van dat heerlijke eten. Prachtig om de struisvogel zo van dichtbij te kunnen fotograferen.
    Leuk gezicht die groep dolfijnen, ook wij hebben ze wel eens in het wild gezien in de zee rondom Madeira, maar niet zoveel hoor!
    Aan de reacties te lezen komen jullie met de Pinksterdagen weer terug, nog een paar fijne dagen gewenst, sterkte bij het afscheid en een goede terugreis gewenst.

Hartelijke groeten van ons 2