De laatste loodjes - Reisverslag uit Bronkhorstspruit, Zuid-Afrika van Rob en Anne - WaarBenJij.nu De laatste loodjes - Reisverslag uit Bronkhorstspruit, Zuid-Afrika van Rob en Anne - WaarBenJij.nu

De laatste loodjes

Door: Anne en Rob

Blijf op de hoogte en volg Rob en Anne

25 Juni 2007 | Zuid-Afrika, Bronkhorstspruit

Hey allemaal,

Alweer een tijdje geleden dat we jullie op de hoogte hebben gebracht van onze vorderingen hier in Sizanani Village. Dit heeft 2 redenen:
1) We hebben zo’n 4 weken geleden een flinke storm gehad, waardoor we ruim 3 weken geen internet hebben gehad (het blijft tenslotte Afrika he..)

2) Afgelopen week zijn we eigenlijk te druk geweest om even een berichtje te plaatsen

Maar bij deze dan weer even een korte update van onze werkzaamheden hier in Bronkhorstspruit. We zitten momenteel echt in de afrondende fase van onze werkzaamheden hier en over een kleine maand vertrekken we alweer richting Kenia; het zal erg raar zijn om de mensen en kinderen hier over 4 weken gedag te gaan zeggen. Het blijft ons verbazen hoe snel je vertrouwd raakt binnen een nieuwe omgeving/ organisatie en hoe snel je hierbij betrokken raakt. We vinden het dan ook heel jammer dat we moeten vertrekken en gaan met pijn in het hart afscheid nemen van alle schatten van kinderen hier. De komende twee weken zullen we onze therapieen af gaan ronden en nog een aantal leuke activiteiten gaan ondernemen met de kinderen van de Home (degene die daar fysiek en mentaal toe in staat zijn). Aangezien de kinderen hier in Zuid- Afrika de komende 2 weken “wintervakantie” hebben, gaan we komende week een Special Olympic- middag organiseren, waarbij de kinderen een aantal spellen/ activiteiten gaan spelen. We gaan ze testen op hun koekhapkwaliteiten, quizkennis, waterpistoolkunde en dergelijke..... we gaan er natuurlijk vanuit dat het een erg leuke middag gaat worden waar de kids (en wij natuurlijk ook) lang aan terug gaan denken. Volgende week hebben we een uitje gepland met de “grote” jongens en meiden (meest onafhankelijke); dinsdags gaan we met de mannen naar de dierentuin in Pretoria en woensdag doen we dezelfde trip met de meiden....dit ter afsluiting van ons verblijf hier in Sizanani. Tussendoor zijn we momenteel druk bezig met het therapiegebouw op orde te brengen (puzzles uitzoeken, boeken ordenen, spellen compleet maken en kapot speelgoed maken) om het therapiegebouw weer gebruiksklaar achter te laten.

Gisteren hebben we de verjaardag van Johannes de Doper (die uit de Bijbel voor de niet- intimi) gevierd.....we zullen even kort uitleggen waarom. Bij Sizanani om de hoek zit een weeshuis, wat wordt gerund door nonnen uit Zambia (vandaar dat het weeshuis “de Zambian Sisters” wordt genoemd). Deze nonnen zijn in 1995 uit Zambia naar Zuid- Afrika gekomen om een tehuis op te richten voor de minder bedeelden (weeskinderen). Zij volgen de visie die Johannes de Doper uiteenzette in de Bijbel, vandaar dat deze nonnen ook wel de “sisters van John The Baptist” worden genoemd. Vandaag namen de nonnen afscheid van twee van hun zusters (zij gaan terug naar Zambia) en ontvingen zij een nieuwe zuster uit Zambia. Dit werd groots gevierd en wij waren voor dit spectakel uitgenodigd. Dus eerst was er een kerkdienst, welke in het teken stond van John The Baptist en het afscheid van de zusters. Na de service was er een uitgebreide lunch en dans, muziek en springkussen voor de kinderen. Erg geslaagde dag geweest!

Ook hebben we van de week nog 3 Nederlanders hier in Afrika op TV gezien: Giovanni van Bronckhorst, Frank Rijkaard en Johan Neeskens......Barcelona speelde namelijk afgelopen woensdag een benefietwedstrijd (voor UNICEF) tegen Mamelodi Sundowns uit Johannesburg. We hebben samen met de jongens van een van de units in de Home gekeken en er een echte sportavond van gemaakt. Normaal gaat een groot deel van deze kids al om 18.30 naar bed, maar nu was het opblijven tot 22 uur. Om het feest compleet te maken, hadden wij voor chips en cola gezorgd! Het was echt een hele happening voor deze jongens; dat zijn ze echt niet gewend hier......
De wedstrijd was alleraardigs en eindigde uiteindelijk in 2-1 voor Barca.....maar zeker niet onverdienstelijk van “onze” jongens uit Jo’burg ;)

Wij gaan weer langzaam stoppen met ons verhaal, maar natuurlijk niet voordat we jullie het volgende hebben gevraagd (wat de meeste mensen overigens vaak aan het begin van een berichtje vragen....onze excuses daarvoor)....hoe gaat het met jullie allemaal? Alles goed in het Hollandse?
We horen het graag en lezen de reacties wel op deze site of op de mail ;)!

Heel veel liefs en groetjes vanuit Zuid- Afrika,
Anne & Rob

• 25 Juni 2007 - 17:39

Susan:

Geniet nog even van jullie laatste weekjes daar in het zuiden en voor daarna alvast een goede reis! Op naar een nieuw avontuur...
    Groetjes Susan

• 25 Juni 2007 - 18:43

Niels W:

Nog steeds goed bezig! Die kinderen zullen jullie wel gaan missen..Veel plezier alvast in Kenia!
    Groeten Niels W

• 25 Juni 2007 - 20:00

Imke:

Tja wat zal ik er van zeggen? het ziet er nog steeds allemaal heel leuk uit. Geniet er nog even van en ik ben benieuwd hoe het ik kenia zal zijn!
    Ja hier in nederland gaat het ook goed:) Ik heb voort een een vriend :$ dus het gaat super. Vrijdag 6 juli op vakantie dus het zit bij mij allemaal wel goed:)
    Succes er nog mee!!
    Groetjes Imke

• 25 Juni 2007 - 20:28

Edo:

Hey Rob het gaat hier goed :D

kom je weer es naar nederland, we missen een zonnestraal hier :P

regenachtig is het hier de laatste tijd :S

ik zit in me examenweek :S (eind 3e jaar)

mvg Edo

• 26 Juni 2007 - 10:01

Joyce:

hoi rob en anne,
    leuk weer zo'n nieuw bericht. lijkt mij ook gek afscheid nemen. maar ook leuk weer nieuwe plekken ontdekken enz. Voor ons ook de laatste loodjes tot de zomervakantie. Alhoewel we reikhalzend naar je terugkeer uitzien rob(gewilde man hoor, in soest) wens ik je nog veel plezier!

lees je e-mail even want daar staat ook nog een bericht op!

joyce

• 26 Juni 2007 - 10:13

Maaike:

Wat een mooie verhalen om te horen; het lijkt me gek om daar inderdaad te stoppen en verder te gaan! Heel veel plezier en geniet ervan!

• 26 Juni 2007 - 11:26

Mam/pap:

Leuk weer wat via deze mail te horen. Heb jullie natuurlijk ondertussen alweer uren aan de telefoon gehad, via 0900-1230005 vast of 0900-1230010 mobiel(5 of 10ct per minuut)AANRADER VOOR IEDEREEN!!! Ik kan me helemaal voorstellen dat het moeilijk is om afscheid te nemen, het zijn inderdaad schatten van kinderen, die jullie ook heel hard nodig hebben!Hoop dan ook echt dat er een vervolg komt op jullie hulp.Veel succes en plezier met de komende activiteiten.Natuurlijk ook met de voorbereidingen voor Namibie en Botswana.
    Lieve groeten

• 26 Juni 2007 - 15:35

Marjan:

he anne en rob, hier in het natte lierop gaat het goed, net zeskamp gehad dus ben nog wa stijf.
    bedankt voor de e-card!! ja ik ben geslaagd krijg donderdag mijn diploma. ik word niet als analist in helmond aangenomen maar als laborant. leg nog wel eens uit hoe en wat.
    maar veel plezier nog en tot ziens. xxx marjan

• 28 Juni 2007 - 14:20

Mark:

Hoi Rob,

Geniet nog even en natuurlijk moet ik je de groeten van Dick overbrengen.
    Groet Mark (arkemeyde)

• 28 Juni 2007 - 17:56

Januzzz:

nog een tip voor iedereen: met skype kan je ze ook goed bellen, topkwaliteit en slechts 5,5 cpm!!

Ciao

• 06 Juli 2007 - 10:13

Hiske:

Hee onderburen!!
    ik vind het echt zo knap wat jullie allemaal doen!! Super gaaf, geniet van elke dag en veel plezier in Kenia!
    Hier gaat alles goed, Judy heeft jullie huis nog niet afgebroken :) en ik ben weer helemaal gewend in het koude kikkerlandje.

Liefs Hiske

• 12 Juli 2007 - 13:05

Dick Hovestadt:

Hoi Rob, hoe is het met je? Heb je het naar je zin? en wanneer kom je ook al weer precies terug?

Ga je ook nog weer therapie geven op Arkemeyde?

Groet Dick en tot ziens

• 15 Juli 2007 - 12:59

O.JanT.Margareth:

Weer een keertje uit Lierop. Alles goed hier, We staan nu klaar Ruud en wij om naar Italië af te reizen.Heerlijk 2 weekjes er uit.Wel geen Afrika maar toch anders dan Lierop. Als we terug zijn zijn jullie misschien al op weg naar Kenia. Weer een nieuw avontuur. heerlijk zo'n wereldwonders, Weer veel succes daar, en we lezen of horen 't wel van Nel en Carel. groetjes en tot horens

• 23 Juli 2007 - 07:16

Familie Cortenbach :

Anne
    We zijn afgelopen zaterdag bij je ouders op bezoek geweest.Helemaal een Zuid-Afrikaanse sfeer daar in Asten, leuk! Met Zuid- Afrikaanse muziek een lekker wijntje, kaarslichtjes en het mooie Afrikaanse tafelkleedje én natuurlijk de prachtige foto's en de verhalen over jullie én de kinderen daar. Ook de foto's van de natuur in Afrika waren prachtig! We hebben ervan genoten en kregen zo een beter beeld van hoe het daar bij jullie is. Knap werk wat jullie allemaal doen. Nou Anne, dat het jou én Rob goed mag gaan op jullie volgende stageplek.
    Toch weer een hele uitdaging.
    Sukses met alles en een goede reis!
    doeiiiiiiiiii
    groetjes vanuit Neerkant
    Harrie en Annie

• 24 Juli 2007 - 08:06

Sofia:

Hoi Anne & Rob! Het was even geleden dat ik jullie site had bekeken, maar nu ik 'm weer even doorgespit heb: Ik ben en blijf stikjaloers op jullie! Wat een geweldige foto's en belevenissen! Super bijzonder! Take care, en geniet, en ik ga jullie snel mailen voor een update van deze kant van de aardkloot. Liefs!