Vaarwater en Vaarwel - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Rob en Anne - WaarBenJij.nu Vaarwater en Vaarwel - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Rob en Anne - WaarBenJij.nu

Vaarwater en Vaarwel

Door: Anne en Rob

Blijf op de hoogte en volg Rob en Anne

30 Juli 2007 | Oeganda, Kampala

Na zo’n 1,5 week nauwelijks water te hebben gezien in Namibie, was de Okavango Delta in Botswana juist het tegenovergestelde…….een overvloed aan water. Onze tocht naar De Delta begon in een relaxte backpackers aan de Boro-rivier. Vanuit hier hebben we een tocht geregeld & voorbereidingen getroffen. We zijn voor de “3 days- 2 nights” tour gegaan, waarbij we dus 2 nachten totally in the wild (=zonder hekken) hebben overnacht. Vanuit de backpackers eerst per speedboat upstream naar de Mokoro-aanlegplaats (plek waar alle houten kano’s liggen). Daar werden we gekoppeld aan Nicolas, alias Obi (zijn Sethwana naam), een jongen die is opgegroeid tussen de olifanten, nijlpaarden, water & riet. Hij moest ons de komende drie dagen beschermen.....en dat is hem goed gelukt, aangezien we dit verhaal nog gewoon schrijven. Kampeerspullen, tent & kookspullen in de Mokoro en op, de Delta in. Na een uurtje of 3 gekano-ed te hebben (of liever gezegd genoten & Obi het werk laten doen) kwamen we aan op een eiland waar we ons kamp voor de komende 2 nachten op hebben geslagen. Het kamp bestond uit onze tent, Obi’s tent, een permanent kampvuur & 2 ‘stoelen’ (lees:schedel van een buffel & een boomstam). Oh ja, en de badkuip/golfslagbad/jacuzzi/waterberon...... allemaal in de vorm van een rivier. Na een duik in ‘ons zwembad’ is het tijd voor een game-walk over het eiland, waarbij we veel geleerd hebben over sporen, uitwerpselen & planten. Helaas weinig wilde dieren, maar die zullen de komende 2 dagen wel volgen.....
Na de wandeling is het tijd om onze ‘bushmaaltijd’ te bereiden, marshmallows na & lekker slapen....
De volgende ochtend als we ons tentje uitkomen, worden we door Obi de bossen ‘ingesleurd’ , omdat er een olifant op 10 meter van onze tent loopt. Na deze avontuurlijke manier van ontwaken in de jungle, gaan we het eiland te voet verkennen. We zien grazende gnoes, zebra’s & impala’s. Verder zien we verscheidene olifanten & giraffen; deze beesten zijn toch wel groot als je ze vergelijkt met wandelende mensen.....
’s Middags voor een relaxte ‘Mokoro-cruise’ nog een deel van de Delta per water verkennen. Wat een omgeving! Ook nog wat olifanten, zebra’s en nijlpaarden gespot.
De laatste dag nog een korte wandeling & laatste kano-trip terug naar de Mokoro-haven. Met de speedboat & lekker biertje/cider terug naar de backpackers, waar we ’s avondsnog even met Prince Harry (van UK voor de niet intimi) hebben gefeest. Toen lekker rustig, verspreid over 2 dagen, terug gereden naar Sizanani, waar we nog 3 daagjes zouden verblijven.
De laatste dagen in Sizanani zijn erg snel gegaan & ook wel een aparte ervaring geweest. Deels vanwege de TE grote hoeveelheid aan Alcohol in Die Stoep (ons stamrestaurant), maar mede ook omdat het raar is dat je ineens weer afscheid moet nemen. Viel nog niet mee om deze plaats na 7 geweldige maanden achter te laten. We hebben een heel warm & muzikaal afscheid gehad & zijn met pijn in ons hart vertrokken.....maar we gaan zeker nog een terug!
Na een goede vlucht van Jo’Burg naar Entebbe, zitten we alweer 4 daagjes in Oeganda, waar we het ook goed naar de zin hebben. 2 daagjes in Entebbe, aan het Victoria meer gezeten, nu nog 2 daagjes in Kampala, voordat we naar Kenia vertrekken.
We houden contact.
Liefs vanuit Oeganda

Rob en Anne

• 30 Juli 2007 - 07:28

Tom:

Hey Rob en Anne,

wat klinkt dit gaaf!!!!!
    pfff...Ik kom af en toe een tam konijn tegen....

Have fun...

Tom (Eeuwige-FBWer)

• 30 Juli 2007 - 14:01

Marja:

Klinkt allemaal weer ontzettend goed.
    Heel veel plezier en succes in Kenia!! Maar met de ervaringen die jullie nu hebben moet dat geen probleem meer zijn.

Liefs Marja

• 30 Juli 2007 - 17:25

Judy:

Hi Rob en Anne,

Weer super om al jullie verhalen te lezen! Wat een avontuur! En wat een fantastische foto's maken jullie! Geniet ervan!

Kus Judy

• 31 Juli 2007 - 12:35

Rob En Anne:

Hey allemaal,

De rest van de foto's komen vanuit Kenia, internet is echt te langzaam hier.

Liefs van ons

• 01 Augustus 2007 - 19:23

Bas:

He zussie en schoonbroer,

Wat een geweldige verhalen om zo weer terug te lezen.
    Elkaar weer een tijdje niet gesproken. Heb jullie laatst nog proberen te bellen, maar hoorde van ons mam dat jullie zuid-afrikaans telefoonnummer niet van harte bereikbaar is in andere landen.( jah duh...)ff niet bij nagedacht.
    Maar zodra jullie weer telefonisch bereikbaar zijn kunnen jullie weer een belletje van mij verwachten; Wil jullie dolgraag weer een keer spreken. Tot die tijd laat ik het even bij deze kattebel.
    Nog veel plezier en succes met de nieuwe start in Kenia en we spreken elkaar snel weer!

Liefs Bas

• 07 Augustus 2007 - 14:09

John En Jet:

Hoi Rob en Anne. Even niets van ons laten horen, maar jullie avonturen volgen we wel. Wat moet dit een geweldige tijd voor jullie zijn. Zoveel kunnen betekenen voor mensen die jullie hulp zo hard kunnen gebruiken maar gelukkig nemen jullie ook de tijd om daar al dat moois te zien. Het zal wel even slikken geweest zijn om daar afscheid te nemen. Wij wensen jullie heel veel succes, geluk en plezier in Kenia.
    En Rob, hopelijk kun je binnenkort jullie pap en mam van dichtbij deelgenoot maken, van jullie geweldig avontuur.
    Groetjes John en Jet

• 20 September 2007 - 11:09

Willeke :

Hoi Rob en Anne,

Met terugwerkende kracht lees ik nog al jullie verhalen, ik had er nog heel wat bewaard. Wat een avontuur zeg! Ik zou het wel heel eng gevonden hebben en wat een prachtige natuur.

Groet uit de veluwse bossen van Nunspeet