Grand Opening - Reisverslag uit Thika, Kenia van Rob en Anne - WaarBenJij.nu Grand Opening - Reisverslag uit Thika, Kenia van Rob en Anne - WaarBenJij.nu

Grand Opening

Door: Anne & Rob

Blijf op de hoogte en volg Rob en Anne

23 Oktober 2007 | Kenia, Thika

Na 3 weken volle kracht vooruit, was gisteren dan het moment van de officiele opening van Umoja Wetu Children's Project. Van te voren alles goed doorgenomen, maar ondanks dat 1 1/2 uur vertraging bij de start van het programma (het blijft toch Kenia he). Maar gelukkig waren alle ouders (lees: moeders) van de kinderen aanwezig en waren er verschillende andere genodigden. De dorpshoofden van de drie wijken (Umoja, Gachagi & Matharau), een priester, kinderrechter, directeur van de basisschool waar we direct mee gaan samenwerken, en de nodige aanhang van CRC. Vijftien kinderen waren namelijk niet naar school gegaan om speciaal voor de opening op te treden. Ze hadden het afgelopen weekend geoefend en een aantal liedjes/ dansjes ingestudeerd.
De ochtend begon met een openingsgebed van de aanwezige priester, gevolgd door zang van de aanwezige moeders om God te danken voor deze dag en dit project....erg indrukwekkend om te zien!
Daarna was het tijd voor de officiele praatjes; Nelson, Rob, de kinderechter hebben de mensen de inhoud van het project verteld en ook de samenwerking met ouders benadrukt.
Na dit zware materieel was het tijd voor de performance van onze CRC kids....en ze deden het erg goed! Vervolgens een echte originele Keniaanse officiele opening (met z'n 5en onder luid applaus een lintje doorknippen)....Nu was het project dus echt van de grond!!
Nog feestelijk de ochtend besloten met een hapje en een drankje, wat nog bijna "uit de hand dreigde te lopen". Hierbij bleek weer hoe zwaar de mensen het hier in Thika hebben; we gingen rond met cake, en mensen graaiden gewoon drie/ vier stukken uit de schaal. Dit geeft aan hoe desperate naar eten de mensen daar in Umoja zijn......
Dus dat bevestigde ook weer dat het project zeker een klein beetje (maar alle beetjes helpen..) bij kan gaan dragen aan een betere toekomst van dit deel van Thika.

Vervolgens nog samen opruimen en met alle "medewerkers" op de foto (als het goed is gaan we hier een foto van op de site zetten) en toen genieten van de rust. Samen met Esther en Mirjam hadden we al besloten dat we lekker pizza zouden gaan eten om de opening te vieren. Dit was ook erg leuk, tot het moment dat we wilden betalen en Esther merkte dat haar tas weg was .....gestolen!! En nu net vandaag, nu ze videocamera, fototoestel, telefoon ed met zich mee had genomen naar Umoja om de opening vast te leggen.... :(
Dus helaas hebben we geen beeldmateriaal van deze happening. Hopelijk dat de dieven deze video terugkijken en zich diep en diep gaan schamen!!!
Een heel erg zuur einde dus van een verder heel geslaagde dag....

Vandaag draait het project dus "het dagelijks programma" en het gaat so far, so good! We houden jullie op de hoogte van de verdere ontwikkelingen.

We schrijven deze week nog een keer een verhaal over de andere dingen die hier gebeuren.

Liefs Anne en Rob

• 23 Oktober 2007 - 12:53

Jan:

Hey jongens,

top dat het allemaal zo goed gegaan is! Succes ermee nog... Wij zijn ook al bijna klaar voor de reis: nog 1 dagje!

• 23 Oktober 2007 - 12:57

Auke:

Hello!!!
    Goed dat het zo gewaardeerd wordt wat jullie doen, ik ben echt trots op jullie!!!

Groetjes aan iedereen!!

Liefs x Auke

• 23 Oktober 2007 - 13:29

Anne En Rob:

Hallo allemaal,

Klote, maar we hebben een virus op onze fotocamera. Voorlopig dus geen foto's.....sorry. Maar we balen er gruwelijk van.

Groetjes Anne en Rob

• 24 Oktober 2007 - 22:33

Carel En Nel:

Jullie hebben het maar druk met alles, knap dat je dan ook nog tijd vindt om ons te informeren. Het is altijd weer "spannend" om te lezen wat jullie zoal meemaken en dat is niet niks!!Het is heel frustrerend om zo'n diefstal te ervaren.Zeker als je net je project(met ontzettend veel inzet) hebt geopend.Ondanks dit hopen wij dat jullie toch gemotiveerd blijven om met jullie eigen woorden te spreken:"bij te dragen aan een betere toekomst voor dit deel van Thika." Wij leven mee met jullie!!
    Veel liefs

• 25 Oktober 2007 - 14:25

Anne En Rob:

Zo, toch wat foto's, van Eveliens camera. Waarschijnlijk moeten al onze foto's gedeleted worden om het virus van onze camera af te krijgen :(
    Deze foto's horen bij de laatste 2 verhalen.

Groetjes van ons

• 26 Oktober 2007 - 10:53

Jogchum En Rianne:

Hallo Anne en Rob,
    Wat mega balen van jullie camera, hopen dat de schade meevalt.

Echt super om te lezen wat jullie allemaal al voor de kinderen hebben gedaan. Petje af!

Groetjs J&R

• 30 Oktober 2007 - 18:11

Judy:

Heel gaaf om te lezen wat jullie allemaal doen! En wat zullen die kinderen blij met jullie zijn! Nog veel plezeir en veel succes met alles