Egypte in een notendop - Reisverslag uit Luxor, Egypte van Rob en Anne - WaarBenJij.nu Egypte in een notendop - Reisverslag uit Luxor, Egypte van Rob en Anne - WaarBenJij.nu

Egypte in een notendop

Door: Rob en Anne

Blijf op de hoogte en volg Rob en Anne

14 Januari 2012 | Egypte, Luxor

Hallo allemaal,

Happy Newyear!
Beter laat dan nooit he;). Bedankt voor al jullie leuke berichtjes en nieuwjaarswensen.

Helaas hebben ondertekenden de afgelopen maand te kampen gehad met een writers-block…. Excuses dus voor het niet plaatsen van nieuwe berichten op deze website ;).
We willen jullie nu niet overspoelen met een bulk aan informatie, maar gaan toch proberen een beeld te schetsen van ‘het land der Farao’s’.
Het eerste dat opvalt wanneer je Egypte binnenkomt is de enorme hoeveelheid zand die het land rijk is. Buiten de oevers van de Nijl en de Middellandse & Rode Zee is Egypte een grote, maar prachtige zandbak. De afgelopen maand hebben we de nodige uren doorgebracht in de woestijn (en bijbehorende Oasis) en het gaat geen moment vervelen. De kleuren, vormen en stilte zijn heerlijk om in je op te nemen. We hebben een aantal foto’s toegevoegd om jullie een idee te geven.
Naast de serene rust van de woestijn hebben we onszelf ook ondergedompeld in de drukte van Caïro. De geluiden, georganiseerde chaos, miljoenen auto’s & mensen en smog overspoelen je zintuigen, maar het is een van de meest exotische steden waar we ooit hebben rondgewandeld. De stad slaapt nooit, er is altijd wat te beleven en de mensen zijn enorm vriendelijk en behulpzaam. Voeg daar de goede keuken, Tahrir- plein, honderden moskeeën en een van de mooiste musea ter wereld aan toe en je krijgt een stad waar je je maanden kunt vermaken. Daarbij komt nog dat aan de rand van deze miljoenenstad (20 miljoen inwoners) nog een van de 7 Wereldwonderen liggen, waar Farao’s eens begraven lagen. Momenteel liggen deze mummies gebalsemd in het museum, maar kun je deze piramiden nog steeds bezichtigen en fotograferen. We hadden veel verhalen gehoord over de piramiden, maar om ze zelf te aanschouwen blijft toch een ander verhaal. Vooral de gedachte dat deze blokkendozen er al zo’n 5000 jaar geleden zijn neergezet, toen men nog niet beschikte over hijskranen en takelwagens…… ongelooflijk!
Ons tweede bezoek aan Caïro werd nog extra leuk omdat we de ouders van Anne hebben ontvangen. Zij hadden last- minute een vlucht geboekt naar Egypte en we zijn 12 dagen met z’n 4-en opgetrokken. Eerst hebben we samen Oud&Nieuw gevierd in een erg gezellig restaurant en zijn we ’s nachts naar het Tahrir- plein gewandeld om door duizenden te worden begroet met “Happy New Year!”
Vanuit Caïro hebben we onszelf getrakteerd op een ‘georganiseerde tour’ en zijn we 5 dagen dwars door de Westelijke Woestijn gereden. Onderweg hebben we geslapen onder de blote sterrenhemel en in een schitterende Oase- lodge. We hebben rondgewandeld in tempels uit de Faraonische en Romeinse tijd en zijn verwend met goed verzorgde maaltijden en koude biertjes op zijn tijd. Voor ons was het ook enorm leuk om weer bekenden te zien na 2 maanden reizen met z’n tweeën. Na vijf dagen woestijn werden we afgezet in Luxor, de toeristische hoofdstad van Egypte. En terecht, zo hebben we ondervonden. Deze plaats was in de tijd van de Farao’s (3500- 500 voor Christus) zo heilig dat bijna alle regerende farao’s hier een tempel en/of begraafplaats hebben laten plaatsen. Het resultaat is geweldig. Aan beiden kanten van de Nijl zie je tempels en kun je fietsen tussen metershoge standbeelden en wandelen door de graven van deze vroegere heersers over Egypte. Om al deze ervaringen te verwerken hadden we behoefte aan een beetje ontspanning en rust. En deze hebben we gevonden in het *****Hilton Resort in Hurghada, waar we drie dagen heerlijk in de watten zijn gelegd. Dat is dan weer een “voordeel” van de revolutie en het wegblijven van toeristen; dat je een leuk dealtje kunt sluiten in deze anders onbereikbare, dure hotels. We hebben nog een paar dagen met z’n vieren kunnen doorbrengen en gezellig geouwehoerd, gezwommen en gegeten. Afgelopen woensdag zijn de ouders van Anne weer teruggevlogen naar Nederland, wat voor ons ook weer even wennen was. Het wordt namelijk heel snel weer “vertrouwd” en “gewoon”……
We hebben vanuit Hurghada de bus teruggenomen naar Luxor en zitten nu op het dakterras van een leuk hotelletje. Na de luxe van het Hilton was het wel weer even omschakelen, maar ook weer leuk om andere low-budget reizigers te treffen in plaats van norse Russen. We gaan de komende dagen de Nijl volgen naar het Zuiden om later vanuit Aswan de boot te nemen richting Soedan. Maar eerst nog even genieten in Luxor.
We beloven bij deze dat het volgende verhaaltje sneller volgt dan dit keer. Nogmaals excuses voor ons writers- Block ;)

Liefs, Anne en Rob

• 14 Januari 2012 - 13:35

Jan & Vera:

Mooi verhaal weer en knap jullie Egypte kunnen samenvatten in een paar regels, dar kan de LP nog wat van leren ;-)

Nog bedankt voor het kaartje naar aanleiding van de prijsvraag, wanneer komt er een nieuwe prijsvraag? ;-)

• 14 Januari 2012 - 14:23

Niels W:

Goed verhaal weer, lijkt me megamooi daar! Mijn drang om naar Egypte te gaan is weer gegroeid ;-)

Geniet ze nog daar, ik blijf het volgen!

Groetjes,
    Niels

• 14 Januari 2012 - 14:42

Tineke:

Wauw wat een fantastiche reis maken jullie. Indrukwekkend, wat jullie allemaal zien en beleven. Geweldig!
    Veel plezier verder. Ik ben alweer benieuw naar het volgende verhaal.
    Groetjes, Tineke

• 14 Januari 2012 - 15:57

Christien:

Hé dat was weer een leuk reisverslag. Wat schrijf je leuk Rob en wat maken jullie veel bijzondere dingen mee. Da's nog 'ns wat anders dan tegen de lamellen aankijken op het industrieterrein in Nijkerk.
    Ik blijf volgen!

• 14 Januari 2012 - 16:17

Frans,Jolanda,Kim,Is:

Wat geweldig wat jullie weer allemaal meemaken.
    Helemaal Super.
    Geniet ervan.
    Anne en Rob ik ben vandaag samen met mijn vriendin Lynn 3 de geworden met de Nederlandse kampioenschappen van de Majorette groetjes Kim
    en natuurlijk van Frans Jolanda en Isa

• 14 Januari 2012 - 17:18

Mirjam:

Klinkt goed zeg! Wat een luxe he dat reizen. Geniet er nog maar verder van. xx Mirjam

• 14 Januari 2012 - 19:40

Anne En Rob:

Bedankt voor jullie leuke en snelle reacties, leuk om hier te lezen onder het genot van een waterpijp in de egyptische zon.

De volgende prijsvraag??? Wordt aan gewerkt!

Supergoed Kim dat jullie 3e zijn geworden, gefeliciteerd!

X Anne en Rob

• 14 Januari 2012 - 22:47

Carel En Nel:

Wij hebben inderdaad een fantastische reis gehad met ons vieren. Een prachtig, bijzonder land, als je maar uit je resort durft te komen! We hopen dat het goed mag gaan met dit land (en met jullie natuurlijk) Goede reis verder.
    Liefsxx

• 15 Januari 2012 - 09:48

Bernadet:

Hoi Anne en Rob,

Zoals verwacht gaat het nog steeds goed met jullie en jullie reis. Geniet er lekker van, mijn werk bij noc nsf is ook heel leuk. Maar als ik jullie verhalen hoor is dat ook iets om jaloers op te zijn.
    Ik laat het dit jaar bij wintersport en olympische spelen :) maar hetzij geweldig om al jullie ervaringen te lezen in de verschillende landen, krijg genoeg inspiratie voor volgend jaar. Veel plezier!
    X

Xx

• 15 Januari 2012 - 13:07

Claire:

Hoi!! Dit keer niet gelukt om de eerste reactie te schrijven ;-). Allereerst voor jullie ook nog de beste wensen, ook die hadden jullie nog van me tegoed! Jullie beginnen het jaar iig goed daar in Egypte. Hier gaat ook alles prima. Onze vakantieplannen wijzigen wekelijks en ondertussen genieten we van jullie verhalen:-). Moeten binnenkort keertje skypen! Have fun en goede reis verder. xxx

• 15 Januari 2012 - 19:08

John En Jet:

Geweldig, wat maken jullie fantastische dingen mee en wat schrijven jullie mooie boeiende reisverhalen.
    Nog een nieuwtje hier uit het vertouwde Hellimond: Bram en Suus zijn papa en mama geworden van een prachtmeid met de mooie naam LENNE.

Houdoe

• 17 Januari 2012 - 13:28

Dorien:

leuk en boeiend om weer te lezen. ik was door alle drukte van het verhuizen 1 verslag achter, dus kon nu lekker lang bijlezen... Wat een belevenissen allemaal. Echt geweldig. Geniet ervan!
    groetejs, Dorien
    PS en ja, sinds vrijdag de 13e wonen we er. Ik kan nu alles ;) : schilderen, plamuren, stuccen (!), noem maar op. T is erg mooi en voelt al thuis.

• 18 Januari 2012 - 06:01

Joyce:

al eens overwogen om jullie ervaringen uit te laten geven? Het leest echt lekker!
    Geniet er nog maar van daar, alhoewel we je hier wel missen hoor, Rob. We zouden bijvoorbeeld je nuchtere opmerkingen best kunnen gebruiken bij het opstarten van het Bovenregionaal Therapieteam. Groetjes, Joyce.