Halverwege - Reisverslag uit Shashemenē, Ethiopië van Rob en Anne - WaarBenJij.nu Halverwege - Reisverslag uit Shashemenē, Ethiopië van Rob en Anne - WaarBenJij.nu

Halverwege

Door: Rob en Anne

Blijf op de hoogte en volg Rob en Anne

26 Februari 2012 | Ethiopië, Shashemenē

Waar waren we gebleven? Oh ja, we zijn aanbeland in “echt” Afrika zoals wij dat kenden van ons werk in Kenia vier jaar geleden. Na een aantal lekkere dagen in Gondar zijn we 80 kilometer afgezakt naar een mooie plaats aan een nog mooier meer: Bahir Dar aan Lake Tana. Toen we ons tentje aan het opzetten waren, viel ons oog op een Landcruiser die we al eerder dachten gezien te hebben. En inderdaad, ‘s avonds zagen we Claus en Karen, een Duits echtpaar met wie we in Noord- Soedan al eerder op de camping hebben gestaan. Leuk om hun verhalen over Soedan te horen, hoewel deze anders waren omdat zij in hun eigen auto zichzelf verplaatsen en dus minder contact met lokale mensen hebben gehad. Na een aantal dagen relaxen aan het meer hebben Claus en Karen zich opgeworpen als surrogaat- ouders voor een aantal dagen. Zij hebben ons meegenomen naar Lalibela, de toeristische trekpleister van Ethiopië. Lalibela is bekend vanwege 11 kerken, uitgehakt uit massieve rotsen. De legende gaat dat Koning Lalibela in de 12e eeuw een visioen had om Jeruzalem na te bouwen in Ethiopië. Met behulp van Engelen zouden deze 11 kerken binnen een korte periode zijn verrezen en tot op de dag van vandaag nog steeds in gebruik. Maar dan vooral voor toeristen, die voor een dagje naar Lalibela vliegen en dan deze kerken bezoeken. De kerken op zich waren indrukwekkend; de kreupele, hoogbejaarde Duitsers, Fransen en Japanners die deze kerken bevuilden iets minder……. Maar goed, Lalibela is iets wat je niet mag missen als je in Ethiopië op vakantie gaat. En de foto’s laten ook wel zien waarom! Onze tijdelijke ouders lieten ons natuurlijk niet achter in Lalibela (dit plaatsje ligt namelijk echt “in the middle of nowhere”) en achterin hun Landcruiser zijn we meegelift naar een ander relaxt meer, in het oosten van Ethiopië. Claus en Karen zijn daar maar 1 nachtje gebleven, want ze wilden snel richting de hoofdstad om onderhoud te verrichten aan hun auto. Wij hadden besloten om nog een dag langer te blijven en daar kregen we geen spijt van. De ‘camping’ aan het meer waar we stonden bleek namelijk erg in trek bij lokale Ethiopiërs als weekendbestemming en aangezien het zondag was, vielen we met onze neus in de boter. Eerst werden we uitgenodigd om met mensen mee te eten, biertjes te drinken en te dansen; daarna kregen we nog traditionele koffie voorgeschoteld. Later die dag bleek dat onze tent mooi geparkeerd stond en dat op dit veldje de trouwfoto’s worden geschoten. Die middag kwamen er twee stellen trouwen en in denk dat ons tentje op zo’n 200 foto’s schittert ;)
Na dit heftige weekend waren we toe aan wat rust en zijn we vertrokken naar Addis Ababa. Drie bussen en elf uur later bestreken we een leuk hotelletje midden in het centrum van de hoofdstad. ’s avonds we hebben ons verwend met goed Italiaans eten. De dag erna zagen we voor het eerst Addis Ababa bij daglicht en viel ons op dat de stad twee gezichten heeft. Het ene deel van de bevolking lijkt te bulken van het geld, rijdt rond in overdreven grote auto’s en gaat twee keer per dag uitgebreid uit eten. Het andere deel van de bevolking slaapt op de stoep, in de goot of in de middenberm en lijkt alleen maar te kunnen dromen van het leven van de eerstgenoemde groep. Addis Ababa zelf is geen spectaculaire hoofdstad, maar was een mooi moment om even lekker bij te komen en ons te verwennen met een paar dagen goed eten. We hadden namelijk beiden de week ervoor een Afrikaanse bacterie opgepikt en een aantal dagen goed aan de schijterij geweest. Hoort ook bij reizen zeggen ze …… ;)
We hebben de dagen in de hoofdstad dus goed benut om de energievoorraad goed aan te vullen en om onze overgrootmoeder te bezoeken. Lucy ligt hier namelijk in het Nationaal Museum en natuurlijk kunnen we een bezoek aan onze voorouder niet overslaan.
Momenteel zitten we zo’n 300 kilometer zuidelijker en gaan we de komende dagen de bergen in. Er ligt hier een mooi gebied, genaamd de Bale Mountains, waar je leuk een aantal dagen kunt rondwandelen. Vanuit Bale hopen we een toeristische route te nemen naar de grens met Kenia. We verwachten over een goede week Kenia in te gaan. Waarschijnlijk komen we voor die tijd niet meer in geciviliseerde plaatsjes, dus internet zal waarschijnlijk schaars (lees:afwezig) zijn. We hopen jullie in Kenia weer te kunnen bijpraten over de komende week.
Groetjes en tot hoors, Anne en Rob

Ps: Ethiopië lijkt niet zo’n ster te zijn wat betreft telefoonverbindingen. We hebben een lokaal nummer, maar sms’jes die we versturen blijken maar zelden aan te komen. Onze excuses hiervoor.

• 26 Februari 2012 - 14:25

Niels W:

Dat klinkt weer als een flink avontuur! Pas goed op elkaar daar in Afrika en nog veel plezier!

Groeten,
    Niels

• 26 Februari 2012 - 14:36

Carel En Nel:

Gelukkig dat er nog andere mensen zijn die zich om jullie bekommeren. Hadden graag zelf deze taak op ons genomen, maar helaas. Carel is meteen in zijn stamboom gedoken om te kijken of het klopt van Lucy. Helaas kost dat nog wat meer tijd omdat hij nog geen 3 miljoen jaar terug is. Zijn er misschien wat familietrekjes ;-). Geniet nog maar lekker. Veel liefsxxx

• 26 Februari 2012 - 15:24

Rob En Anne :

Het is weer tijd voor een prijsvraag.....
    De winnaar zal worden verblijd met een kaartje vanuit Ethiopie of Kenia, dit nog later te bepalen door de organisatoren. Hoeveel kilometer hebben we tot dit moment (26 februari) afgelegd sinds we zijn vertrokken uit Helmond? (kilometers afgelegd binnen steden niet meegerekend ;))
    De deadline is nader te bepalen, afhankelijk van beschikbaarheid van internet de komende periode.
    Liefs, Anne en Rob

• 28 Februari 2012 - 07:47

René:

wellicht ten overvloede, maar pas goed op in Noord-Kenia.

• 29 Februari 2012 - 13:56

René:

een prijsvraag.....leuk .......met de Olympische gedachte in het achterhoofd ("meedoen is belangrijker dan winnen").......
    13.275 km en 535 m.

• 15 Juni 2012 - 18:26

Anne:

Beste Rob en Anne,

Ik ga voor mijn studie 5 maanden naar Ethiopie, en kwam jullie reisverhalen tegen. Erg leuk, ik wordt er enthousiast van! Nu wilde ik vragen of jullie me misschien iets meer informatie kunnen geven over de reisopties. Jullie zijn eigenlijk de eersten (tenminste wat ik tot nu toe gelezen heb) die vrij positief zijn over het zelfstandig reizen in Ethiopie. Zouden jullie me meer informatie willen geven? Mijn mail adres is anne844@hotmail.com. Nog een goede reis gewenst!! groetjes, Anne

• 17 Juni 2012 - 13:08

Anne: